Vaalea nainen harjoittelee kotona, 7 minuutin treeni
© Colourbox

Riittääkö lyhyt tehotreeni kunnon kohotukseen?

Moni kuntoilija ylistää 12 tehokasta liikettä sisältävää 7 minuutin treeniä. Mutta riittääkö 7 minuutin treeni todella kunnon kohotukseen?

keskiviikko 16. marraskuuta 2016 teksti Sara Mahler
Kyllä – ainakin, jos kunnossasi on tällä hetkellä reippaasti kohentamisen varaa. Täydellä teholla tehtävä muutaman minuutin intervallitreeni voi kehittää kuntoa nopeastikin, mutta aivan rapakuntoisen kannattaa rakentaa aluksi pohjakuntoa maltillisemmalla liikunnalla. Kovempikuntoisella pikatreeni ei kuitenkaan enää riitä kunnon kohentamiseen, jolloin intervallitreenillä voi täydentää muita harjoituksia. Jos potee sydänongelmia, kannattaa varmistaa lääkäriltä, onko tehotreenistä hyötyä vai haittaa.

Reippaasti alkuun

Kaksi ensimmäistä viikkoa
Tee pikatreeniä 3–4 kertaa viikossa. Tämä auttaa parantamaan sekä aerobista että lihaskuntoa. Kunnon koheneminen helpottaa myös arjessa jaksamista, ja treenaaminen piristää mielialaa.

Kokeile supertehokasta 7 minuutin treeniä!

Seuraava kuukausi
Lisää kunkin liikkeen kestoa 15–20 sekuntia tai tee liikkeitä yksi sarja enemmän. Keho tottuu muutamassa viikossa uudenlaiseen kuormitukseen, jolloin kuormitusta on lisättävä, jotta harjoittelusta saisi edelleen täyden hyödyn.

Seuraa harjoittelun lomassa omaa painoindeksiäsi

Pari viikkoa myöhemmin
Uusi vaihde päälle. Tässä vaiheessa kunto on kehittynyt jo sen verran, että pelkistä muutaman minuutin treeneistä ei ole enää kunnon kohottamiseen, ja on aika ryhtyä harjoittelemaan pidemmän kaavan mukaan. Viikoittaiseen harjoitusohjelmaan kannattaa sisällyttää sekä lihaskuntoharjoittelua että sykettä nostavaa aerobista treeniä 30–60 minuuttia kerrallaan. Intervalli­harjoittelua voi jatkaa edelleen esimerkiksi osana pidempiä juoksulenkkejä.


KuntoPlussan sivustosta löytyy ohjelmia sekä juoksuharjoitteluun että lihaskuntoharjoitteluun.

Ehkä sinua kiinnostaa...