Nainen pitää taukoa lihastreenin aikana.

Helppoa kuin heinänteko! Patti kasvaa paremmin, kun maltat istua alas sarjojen välissä.

© iStock

Näin saat enemmän irti lihastreenistä

Helppo ja mukava konsti saada vielä enemmän tehoa irti treenistä.

tiistai 26. syyskuuta 2017 teksti Inge Eriksen

Kuntosalilla joutilaan näköisenä istuskelevat treenaajat eivät suinkaan välttämättä ole laiskimuksia, joilta on vain puhti loppunut kesken. Tutkimusten mukaan lihastreenissä sarjojen välillä kannattaa nimenomaan istahtaa alas.

Muun muassa vuonna 2016 julkaistussa yhdysvaltalaistutkimuksessa on selvitetty erilaisten lepotaktiikoiden vaikutusta crossfitin harrastajilla. Ne, jotka istuivat tai makasivat sarjojen välissä, suoriutuivat lopputreenistä tehokkaammin kuin ne, jotka kävelivät tauon aikana.

Tutkijat selittävät ilmiötä sillä, että istuessa tai maatessa syke laskee enemmän ja nopeammin, jolloin keho ehtii palautua tauon aikana paremmin seuraavaan sarjaan. Joten kun seuraavan kerran lasket tangon niskastasi ensimmäisten 12 kyykyn jälkeen, lepuuta suosiolla jalkojasi tai oikaise vaikka pitkäksesi salin lattialle.

Pitkät tauot kannattavat

Lihastreenissä tauot ovat yllättävänkin tärkeitä. Lihasmassan kasvattamiseen on aiemmin suositeltu lyhyitä taukoja sarjojen välissä, mutta tutkimuksen mukaan kolmen minuutin tauosta on enemmän hyötyä kuin minuutin paussista.

Liian pitkäksi aikaa ei kuitenkaan kannata jäädä lepuuttamaan. Yli viiden minuutin tauon aikana lihakset alkavat jäähtyä, jolloin ennen seuraavaa sarjaa olisi jälleen lämmiteltävä.

Ehkä sinua kiinnostaa...