Nainen, jolla kiinteät pakarat
© wichmann+bendtsen

Kiinteiden pakaroiden salaisuus

Voimaharjoittelu kasvattaa lihaksia, ja lihakset ovat nimenomaan ne, jotka saavat aikaan pyöreät pakarat. Katso 8 parasta harjoitetta pakaralihasten vahvistamiseen.

keskiviikko 26. lokakuuta 2016 teksti Marianne Korsgaard

7 hyvää syytä vahvistaa pakaralihaksia

  1. Ryhti kohenee: Vahvat pakarat parantavat ryhtiä, sillä pakaralihakset tukevat selkärankaa istuessa, seistessä ja kävellessä.
  2. Kulutus tehostuu: Mitä enemmän lihasmassaa, sitä enemmän energiaa kuluu levossa, liikunnassa ja palautuessa.
  3. Juoksu tehostuu: Vahvat pakara- ja reisilihakset parantavat juoksua ja lisäävät kestävyyttä.
  4. Tukea selälle: Vahvat pakaralihakset suojaavat selkärankaa, koska ne vaimentavat iskuja, jotka kohdistuvat kehoon juoksun aikana.
  5. Voimat kasvavat: Mitä vahvemmat reidet ja pakarat, sitä tehokkaampaa on juoksu ja kiihdyttäminen. Parantuneesta reaktionopeudesta on hyötyä juostessa, hypyissä ja nostoissa.
  6. Loukkaantumisriski pienenee: Vahvat reidet ja pakarat kestävät rasitusta, ja loukkaantumiset vähenevät. Uupuminen heikentää keskittymistä ja lisää loukkaantumisia.
  7. Arki helpottuu: Voimakkaat pakarat helpottavat myös monia arjen askareita ja tilanteita. Esimerkiksi portaiden nouseminen ja pyöräily tuntuvat kevyemmiltä.

Harjoittele näin

  • Tee 8 harjoitteen ohjelma 3 kertaa viikossa. Älä tee lihastreeniä peräkkäisinä päivinä, koska lihasten on annettava palautua ja levätä ennen seuraavaa treeniä.
  • Tee joka harjoitetta 10 toistoa. Toista koko 8 harjoitteen treeni 3-6 kertaa oman kuntosi mukaan. Käytä niin painavia käsipainoja tai kahvakuulia, että jaksat juuri ja juuri tehdä jokaisen sarjan kaksi viimeistäkin toistoa.
  • Lämmittely on tärkeää, joten käytä 10 minuuttia lämmittelyyn ennen treeniä. Voit lämmitellä esimerkiksi hölkällä, soutulaitteella tai crosstrainerilla.

Täältä löydät 8 tehokasta voimaharjoitetta


--

KUNTO PLUS suosittelee
Haluatko saada enemmän irti treenaamisesta ja saavuttaa näkyviä tuloksia? Ruokapäiväkirja auttaa sinua pitämään ruokavaliosi proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat tasapainossa. Kirjaa treenisi, niin ohjaamme sinua oikean kaloriensaannin suuntaan!
Kokeile Ruokapäiväkirjaa 5 päivää ilmaiseksi

Teema

Ehkä sinua kiinnostaa...