nainen ja kahvakuula

7 luuloa lihastreenistä

Lihastreenistä liikkuu kaikenlaisia uskomuksia. Seuraavassa käydään läpi kaikkein tavallisimmat väitteet.

torstai 4. helmikuuta 2016

Seuraavassa kumontaan tavallisimmat harhaluulot lihastreenistä. 

HITTITUOTE: Kari Traa -juoksutakki + 3 KUNTO PLUSsaa - VAIN 16,90 €! Katso tästä

1. Näytät pian kehonrakentajalta

Pelko pois. Suurten ja hyvin erottuvien lihasten kasvattaminen vie aikaa ja vaatii äärimmäisen kovaa harjoittelua varsinkin naisilta. Naisen elimistö ei myöskään edistä suurten lihasten nopeaa kehittymistä, sillä naisen elimistössä on tähän tarvittavaa mieshormonia suhteellisen vähän. Tämän takia ei siis kannata jättää lihaskuntoa hoitamatta.

 

2. Naisten on harjoiteltava eri tavalla kuin miesten

Naisten lihastreeni perustuu samoille periaatteille kuin miestenkin. Toki voi olla aikoja, kuten esimerkiksi raskausaika, jolloin naisten on harjoiteltava vähän toisella lailla, mutta lihasvoiman lisääminen tapahtuu muutoin täsmälleen samoin kuin miehillä. Naisten erilainen ruumiinrakenne on otettava suoritustekniikassa huomioon, esimerkiksi jalkaliikkeissä naisten on huomioitava leveämpi lantionsa. 

 

3. Harjoittele aina samoilla painoilla

Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa! Totta kai vastusta pitää lisätä sitä mukaa, kun lihakset vahvistuvat ja voimaa tulee lisää, muuten harjoittelu on tehotonta. Viimeisten toistojen tulisi aina tuntua raskailta. Jos näin ei ole, treenaat liian pienillä painoilla. 

 

4. Lihakset pidentyvät harjoittelemalla

Voimaharjoittelu ei pidennä lihaksia. Jos pidentäisi, sen tulisi pidentää myös luita! Lihastreeeni kuitenkin vahvistaa ja kiinteyttää lihaksia, jolloin vartalo voi näyttää pidemmältä ja hoikemmalta. 

 

5. Kuntosalilla kannattaa harjoitella laitteilla

Yleinen väärinkäsitys on, että kuntosalilla pitäisi harjoitella pelkästään laitteilla. Niillä harjoitetaan yleensä vain yhtä lihasta kerrallaan, ja lisäksi laite tukee vartaloa, etkä joudu käyttämään kehoasi pitääksesi asennon vakaana. Vapailla painoilla harjoittelu kehittää paremmin tasapainoa ja vartalon tukilihaksia, kuten esimerkiksi syviä vatsalihaksia, joten se on tehokkaampaa. 

 

6. Kun lopetat harjoittelun, lihakset muuttuvat rasvaksi

Lihastreeni muuttaa vartaloa lihasten kiinteytyessä, mutta kun harjoittelu lopetetaan, lihakset pienenevät ja polttavat sen vuoksi vähemmän rasvaa. Tämä voi johtaa kehon rasvan määrän lisääntymiseen, jos et aloita jotakin muuta liikuntaharrastusta. Mutta tämä on siis ”uutta” rasvaa, ei rasvaksi muuttuvaa lihasta. 

 

7. Lihastreeni vähentää kehon joustavuutta ja tekee massiiviseksi

Naiset eivät lihaksia treenaamalla menetä liikkuvuuttaan ja muutu paksuiksi pökkelöiksi. Miehillekin kertyy massaa ainoastaan armottoman kovan voimaharjoittelun seurauksena. Voimatreeniä seuraavana päivänä lihakset tuntuvat luonnollisesti jäykiltä ja väsyneiltä, mutta tämä johtuu lihaksissa käynnissä olevasta palautumisesta. Lihaksiston jäykkyyttä lievittää palauttava harjoittelu, esimerkiksi kevyt aerobinen treeni lihastreeniä seuraavana päivänä. 

Ehkä sinua kiinnostaa...