Naisia treenaamassa salilla
© iStock

Lanttu leikkaa lyhyenkin treenin avulla

Jo yksi treenikerta viikossa saattaa parantaa aivotoimintaa, vaikka ikä olisi jo ehtinyt heikentää sitä.

maanantai 28. elokuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Polla teräväksi 45 minuutin treenillä

Aivotoiminnot heikentyvät iän myötä, ja jo pitkään on tiedetty, että liikunta auttaa hidastamaan tätä kehitystä. Uusi tutkimus kertoo vieläkin parempaa: säännöllisesti liikkumalla voi jopa parantaa aivojen toimintaa, vaikka heikentymistä olisi jo ollut havaittavissa.

Lukuisia aiempia tutkimuksia käsittävässä analyysissa on huomattu, että jo 45 minuutin liikunta riittää vahvistamaan aivoja, kunhan kohtuutehoiseen liikuntaan yhdistetään myös hiukan kovatehoista liikuntaa. Mitä enemmän liikuntaa, sitä parempi.

Erityisesti sellaiset kognitiiviset toiminnot kuten huomiokyky, muisti ja kyky tehdä päätöksiä vahvistuvat liikunnan harrastamisesta.

Myös syömällä oikein voi edistää aivojen toimintaa

Lähde: British Journal of Sports Medicine

Eri treenimuotojen yhdistelmä parasta aivoille

Näin treenaat aivojen hyväksi salilla

Yhdistelmä kestävyys- ja lihaskuntoharjoittelua on ihanteellisinta liikuntaa aivoille. Sopivia ryhmätunteja löytyy lähes jokaiselta kuntosalilta.

Näin treenaat aivojen hyväksi lenkillä

Lisää pieni sarja koko kehon lihaskuntoharjoituksia juoksulenkkiisi.

  • Lankku, 1 min
  • 2 x 30 kyykkyä
  • 2 x 15 ojentajadippiä

Ehkä sinua kiinnostaa...