Kuinka pitkään lankku täytyy pitää?

Minulle on suositeltu vatsatreeniksi ns. lankkua, mutta en tiedä, kuinka kauan lankku täytyy pitää, jotta siitä on hyötyä?

tiistai 28. heinäkuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Lankku on yllättävän raskas liike ja siksi siinä ei tarvitse pysytellä kuin yhdestä kolme minuuttia kerralla. Liike kannattaa kuitenkin toistaa kolme kertaa. Monelle pidempi aika lankkuasennossa on turhan haastavaa, sillä liikkeen rankkuuden vuoksi lantio alkaa helposti roikkua – ja silloin liikkeestä ei ole hyötyä. Jos haluat haastetta, voit tietysti tähdätä maailmanennätysaikaan, joka on 33 minuuttia 40 sekuntia!

3 numeroa KUNTO PLUS –lehteä + Kari Traa juoksutakki vain 16,90 €

Älä epäröi, vaikka et olisi koskaan aiemmin kokeillut lankkua, sillä se on helppo tehdä: Asetu vain lattialle kyynärvarsiesi ja varpaidesi varaan, jännitä vatsalihakset kunnolla ja kohota lantiosi niin ylös, että vartalosi muodostaa suoran linjan päästä nilkkoihin saakka. (Sivun lopussa harjoitus ja sen variantteja.)

Lankku on loistava harjoitus etenkin keskivartalon syvien lihasten treenaamiseen. Sen lisäksi, että vatsalihakset kiinteytyvät, ryhti paranee, keskivartalon tukilihakset vahvistuvat ja selkäranka saa tukea.

Lankkuharjoitus on ylivoimainen keskivartalon tukilihasten treeni ja sen vaikutukset huomaa nopeasti. Lankusta on useita muunnelmia.

 

Oikeat vaatteet kovaan treeniin

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...