Kaksi naista kävelyllä
© iStock

Miksi puolen tunnin päivittäinen kävelylenkki kannattaa ottaa tavaksi

Kävely on helppoa ja mukavaa liikuntaa, joka on myös monella tapaa hyväksi niin henkiselle kuin fyysiselle hyvinvoinnille. Jo puolen tunnin päivittäinen lenkki riittää!

keskiviikko 22. maaliskuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Kävely on mainiota matalan kynnyksen liikuntaa, johon pystyvät melkein kaikki. Kävelyn hyötyjä hyvinvoinnille ei kannata aliarvioida, sillä säännölliset lenkit raittiissa ulkoilmassa vaikuttavat niin mieleen kuin kehoon monella tapaa.

1. Mieliala kohenee

Liikunta tutkitusta parantaa mielialaa, ja vehreässä luonnossa liikkuminen tehostaa vaikutusta entisestään, sillä sen on todettu mm. vähentävän stressiä. 

2. Paino putoaa

Hyvän mielen lisäksi kävely lisää energiankulutusta - mikä voi myös sinällään jo ilahduttaa monia! Säännölliset lenkit sopivat painonpudotusliikunnaksi useimmille laihduttajille, ja ne tukevat tavoitepainoon päästyä myös painonhallintaa.

Kiinnostaako juoksu? Kokeile KUNTO PLUSSAN juoksuohjelmia!

3. Luovuus lisääntyy

Totta se on! Vuonna 2014 tehdyn tutkimuksen mukaan niillä, jotka kävelevät ideoidessaan, luovuus pulppuaa vuolaammin kuin niillä, jotka istuvat paikoillaan.

4. Keho kiinteytyy

Lisääntynyt energian kulutus ja liikunta näkyy ennen pitkää myös kiinteämpänä kehona. Kävely myös vahvistaa jalkojen lihaksia ja sutjakoittaa näin etenkin sääriä. Kävely auttaa myös parantamaan verenkiertoa ja helpottamaan turvonnutta oloa. 

5. Hyvä tapa ruokkii uusia hyviä tapoja

Kun kävelet päivittäin puoli tuntia, tavasta tulee lopulta rutiini, jota ei tarvitse enää sen kummemmin miettiä. Tällöin on myös entistä helpompi juurruttaa arkeen uusia hyviä tapoja, kun on jo näyttänyt itselleen pystyvänsä säännölliseen liikkumiseenkin.

Ehkä sinua kiinnostaa...