Vauhdin on oltava kova, jos haluaa huippukuntoon. Pitkät, hitaat lenkit lisäävät kestävyyttä.

Ovatko tauot hyväksi?

"Onko parempi juosta hitaasti ilman taukoja vai nopeammin ja pitää välillä pieniä taukoja, jos juoksulenkin loppuaika on sama?"

torstai 4. huhtikuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

Vastaus

Vastaus riippuu siitä, mitä juoksuharjoittelulla haluaa saavuttaa. Jos tavoitteena on kohottaa kuntoa, on eduksi juosta nopeasti lyhyitä jaksoja, joiden välillä on pieniä taukoja.
Tätä kutsutaan intervalliharjoitteluksi. Vähemmän jäsenneltyä harjoittelua, jossa tauot ovat osin satunnaisia ja niiden kesto ja kuormitus vaihtelevat, kutsutaan vauhtileikittelyksi.
Se on myös oikein hyvää harjoitusta, mutta ei kohota kuntoa yhtä paljon kuin määrätietoinen ja suunnitelmallinen intervalliharjoittelu.

Näiden kahden harjoittelumuodon lisäksi voi lenkin juosta tasaisella tahdilla ilman taukoja. Tapa on kunnon kannalta vähemmän tehokas, mutta vastineeksi siinä on suuria etuja muilla alueilla. Ensinnäkin rauhallisella lenkillä voi kehittää kykyä pitää juoksutahti tasaisena, jolloin hengitys on hallinnassa ja kehon liikkeetovat rentoja.

Näin on ajan mittaan helpompi juosta hyvin pitkiä matkoja tasaisella tahdilla, esimerkiksi maratonilla.
Toisekseen useimpien on helpompi saavuttaa transsin kaltainen tila, jossa aivot irtautuvat arjen stressistä ja kiireestä ja kilometrit jäävät taakse lähes itsestään, kun he juoksevat ilman keskeytyksiä. Ilmiötä kutsutaan nimellä ”runner’s high”.

Tiivistetysti voidaan siis todeta: Käytä pieniä, nopeita intervalleja kunnon kohotukseen ja pitkiä, sitkeitä lenkkejä rentoutuaksesi stressaavan työpäivän jälkeen.

Ehkä sinua kiinnostaa...