Nainen katsoo juoksukelloa juoksulenkillä
© iStock

Miten usein kannattaa treenata

Ei ole aivan sama, miten usein kirmaat lenkille, jos haluat saada treenistä parhaan terveyshyödyn.

sunnuntai 5. helmikuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Kuinka monesti viikossa tapaat treenata? Terveyden kannalta tärkeintä on ylipäänsä lähteä liikkeelle - jo lyhytkin treeni kannattaa.

Suositusten mukaan sekä kestävyyttä että lihaskuntoa parantavaa liikuntaa tulisi harrastaa niin, että esimerkiksi kestävyystreeniä tehdään 2,5 tuntia viikossa reippaalla teholla ja sen lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävää treeniä kahdesti viikossa.

Määrä voi äkkiseltään kuulostaa paljolta, mutta liikunnan saa jakaa pieniin palasiin: jo 10 minuutin treeni kerryttää terveyttä edistävää viikottaista liikunta-annosta.

Liikunnan harrastamisessa monipuolisuus on valttia: jos juoksu ei maita, esimerkiksi uinti ja jooga ovat hyviä lajeja, ja myös arkiliikunta ja vaikkapa marjastus käyvät terveyttä edistävästä treenistä.

Jos juoksu on lähellä sydäntä, hyvinvoinnin kannalta ihanteellisin juoksumäärä näyttäisi olevan kolme lenkkiä tai 1 - 2,4 tuntia viikossa: vuonna 2015 julkaistussa tutkimuksessa mukaan tämän verran juosseilla koehenkilöillä kuolleisuus oli alhaisin. Tutkimuksessa todettiin myös rauhallisen tai kohtuullisen juoksuvauhdin olevan yhteydessä matalampaan kuolleisuuteen. 

Tutustu aloittelijallekin sopivaan viiden kilometrin juoksuohjelmaan!

Ehkä sinua kiinnostaa...