Valitse sinäkin maastojuoksu

5 hyvää syytä valita maastojuoksu

Metsä tarjoaa haastetta ja saa kuntokäyrän nousuun!

maanantai 2. maaliskuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

5 syytä juosta metsässä


1. Suojaa tuulelta ja sateelta

Maastossa on suojassa sateelta ja tuulelta. Kaupungilla on erityisen kurja juosta huonolla ilmalla varsinkin talvisäällä. Metsässä on huomattavasti suojaisampaa, tyynempää ja jopa lämpimämpää kuin kivierämassa.

2. Luontevaa intervallitreeniä

Tavallinen intervallitreeni ja sekuntikellon tiukka tuijottaminen voi pahimmillaan viedä harjoittelusta kaiken hauskuuden. Metsässä juokseminen onkin ihanaa vaihtelua, sillä mäet tarjoavat mahdollisimman luontevaa intervallitreeniä ilman kellon tuijottamista.

Jokainen ylämäki kiihdyttää sykettä, ja myötämäet tarjoavat tilaisuuden saada syke alas, kun haasteet tulevat tasapainoilusta. Intervallit ovat tehokasta treeniä, sillä syke nousee kuin itsestään tavallista tasamaan lenkkeilyä kovemmaksi. Se näkyy pian juoksukunnossa, ja edistymisen huomaa jo muutaman viikon kuluttua.

3. Monipuolista ja motivoivaa

Maastojuoksu on oivallisen monipuolista kuntoilua, sillä se haastaa kehon monin tavoin. Alusta vaihtelee koko ajan kuivasta märkään ja irtonaisesta kumpuilevaan ja juurakkoiseen tai laakeaan kallioon, ja maastona on kaikkea mahdollista kovista nousuista pitkiin, uuvuttaviin rinteisiin ja jyrkkiin ja loiviin alamäkiin.

Metsäpolutkin varmistavat vaihtelun lukemattomine mutkineen, kaatuneine puineen, sammalikkoineen, mättäineen, matalalla roikkuvine oksineen ja muine haasteineen, jotka vaativat kääntyilyä, loikkimista, tasapainoilua ja väistelyä. Liikeradat haastavat kehon kaikin kuviteltavin tavoin, joten kunnon kohentumisen ohella myös tasapaino paranee siinä missä koordinaatio ja ponnistusvoimakin.

4. Maastossa mieli lepää

Maastojuoksun lisäbonuksena on hyvä mieli. Metsässä liikkuminen alentaa tutkitusti verenpainetta ja lievittää stressin oireita. Maastojuoksuun on myös mindfullnessia parhaimmillaan, koska maastossa on todella keskityttävä suoritukseen tai ei pysy pystyssä.

5. Lisää liikuntamotivaatiota

Liikunnan ilo yhdistettynä luontoelämyksiin voittaa kylmyyden, sateen ja tuulen, jotka helposti saavat jäämään sohvalle.

Kuivalla kelillä voi kokeilla kiivetä kalliolle ja kurjilla säillä voi juosta suurten kuusten suojissa tai loikkia lätäköiden yli - tai oikein kunnolla roiskia lätäköiden läpi.

Ehkä sinua kiinnostaa...