Nainen venyttelee lenkin jälkeen

Kukaan ei pääse kuolemaa pakoon, mutta brittitutkimuksen mukaan säännöllinen lenkkeily tuo lisää elinvuosia.

© iStock

Lenkkeilemällä pitkää ikää

Brittitutkimuksen mukaan juoksijat elävät muita pidempään. Ei tosin ole yhdentekevää, paljonko juoksee, jos tavoitteena on pidempi elinikä.

perjantai 27. lokakuuta 2017 teksti Jesper Larsen, Lasse Lyhne, Niels Thalund & Hans Gottlieb

Juokseminen on tehokkain keino

Brittitutkimuksessa tutkittiin varhaisen kuoleman riskiä neljän eri ryhmän välillä. Kävi ilmi, että pienin riski oli ryhmällä, joka juoksi yli 75 minuuttia viikossa.

Vähintään 75 minuuttia juoksua viikossa

tarkoittaa 30 prosenttia pienempää riskiä kuolla ennenaikaisesti.

Vähintään 75 minuuttia viikossa juoksevien riski kuolla ennenaikaisesti on 30 prosenttia pienempi kuin niillä, jotka eivät harrasta lainkaan liikuntaa.

Yli 75 minuuttia juoksua viikossa

tarkoittaa 43 prosenttia pienempää riskiä kuolla ennenaikaisesti.

Yli 75 minuuttia viikossa juoksevien riski kuolla ennenaikaisesti on 43 prosenttia pienempi kuin niillä, jotka eivät harrasta lainkaan liikuntaa.

Yli 75 minuuttia muuta treeniä viikossa

tarkoittaa 22 prosenttia pienempää riskiä kuolla ennenaikaisesti.

Niillä, jotka treenaavat yli 75 minuuttia viikossa mutta eivät juokse, on 22 prosenttia pienempi riski kuolla ennenaikaisesti kuin niillä, jotka eivät harrasta lainkaan liikuntaa. 

Ehkä sinua kiinnostaa...