Nainen juoksee puistossa

 Riittävätkö lyhyet spurtit vai olisiko parempi kerryttää kilometrejä?

Kumpi on parempi: pitkä ja rauhallinen vai lyhyt ja nopea lenkki?

Kannattaako juoksulenkillä kuluttaa pitkäänkin aikaa vai riittäisikö lyhyempikin lenkki, jos panee kunnolla tossua toisen eteen?

keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Jos tavoitteena on kohentaa kuntoa ja edistää terveyttä, on tärkeää saada nostettua sykettä reippaasti ylös. Tällöin juoksutreenissä kannattaa panostaa esimerkiksi intervallitreeniin, jossa vuorotellaan täydellä teholla tehtäviä vetoja ja rauhallisempia palauttelupätkiä. 

Tehokkaasti sykettä nostava harjoittelu on hyvää treeniä sydämelle ja verenkiertoelimistölle, ja sopiii mainiosti kiireisellekin liikkujalle, sillä sen avulla lyhyestä lenkistä saa tehokkaimmin hyödyn irti. Jos kunto on aivan rapa ja juoksu aivan uusi laji, kannattaa aloittaa kuitenkin rauhallisesti, jotta keho ehtii tottua uudenlaiseen kuormitukseen. Aloittelija voi aluksi yhdistää kävelyä ja juoksua ja ottaa kunnon kohentuessa intervallitreenit ohjelmaan esimerkiksi kerran viikossa.

Jos sen sijaan tähtäimessä on esimerkiksi jokin juoksutapahtuma, kannattaa kerryttää kilometrejä kärsivällisesti.

Matkan mittaamisessa voi käyttää apuna esimerkiksi KUNTO PLUSsan Reittisuunnittelua, joka pitää juoksijan kärryillä kertyneistä kilometreistä. Tiettyä matkaa juoksemalla voi myös seurata helposti oman juoksukunnon kehittymistä. Kannattaa kuitenkin vaihdella myös reittejä ja maastoja, jotta harjoittelusta ei tule liian yksipuolista – kunnon kohotessa kannattaa lisätä vastaavasti harjoitteluun haastetta.

Pidemmät lenkit totuttavat myös kehoa pitkän juoksutapahtuman kuormitukseen.

Jos aikaa on, paras tapa treenata juoksukuntoa on juosta vaihdellen sekä pitkää ja rauhallista että nopeampia ja lyhyempiä lenkkejä ja tehdä esimerkiksi 1–2 kertaa viikossa reipastahtinen intervallitreeni ja 1–2 kertaa viikossa pidempi lenkki matalammalla sykkeellä. Jos tavoitteelliseen treeniin haluaa panostaa tosissaan, omat sykerajansa voi selvittää esimerkiksi urheiluopistojen tai urheilulääkäriasemien tarjoamissa kuntotesteissä. Hyvää osviittaa saa myös KUNTO PLUSsan sykelaskurilla.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee