Kuinka pääsen alkuun juoksemisessa?

perjantai 10. syyskuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Kysymys


Monet ystävistäni juoksevat useita lenkkejä viikossa, ja haluaisin itsekin aloittaa lenkkeilyn. Mitä pitäisi tehdä?

Vastaus


Lähde liikkeelle rauhallisesti, vaikka ystäväsi juoksisivat jo pitkiä lenkkejä. Vaikka juokseminen on periaatteessa yksinkertaista kuntoilua, vammoja välttääkseen rasitusta kannattaa nostaa asteittain. Hanki ensin hyvät kengät. Niiden täytyy istua hyvin jalkaan, ja iskunvaimennuksen pitää riittää kehon painolle.

Pätevä urheiluliikkeen myyjä osaa auttaa asiassa. Naisten kannattaa ostaa myös laadukkaat urheilurintaliivit, jotka tukevat rintoja. Varusteiden hankkimisen jälkeen voitkin lähteä ensimmäiselle rauhalliselle lenkille. Kävele aluksi tavallista vauhtia ja juokse välillä minuutin tai kahden jaksoja. Tee ensin lyhyitä lenkkejä.

Kestävyyskuntosi saattaisi sietää pitkätkin lenkit, mutta nivelet ja jänteet tarvitsevat noin kolme kuukautta vahvistuakseen tarpeeksi 8–10 kilometrin lenkin rasitukseen. Rauhallinen treenimäärän kasvattaminen onkin ensiarvoisen tärkeää ylirasitusvammojen välttämiseksi vaikka muuten kovakuntoisen voi olla turhauttavaa tyytyä aluksi pieneen treenimäärään.

Se luo kuitenkin vakaan perustan tulevien kuukausien tai jopa vuosien lenkkeilylle. Treenikärpäsen pahasti puraisemat voivat harrastaa juoksemisen välipäivinä jotain muuta kestävyyslajia. Ennen lenkkiä voi myös lämmitellä 20–30 minuuttia tekemällä jotakin muuta kestävyysliikuntaa.

Kuntopyörä, soutulaite ja crosstrainer ovat tehokkaita kuntosalilaitteita, mutta voit myös kävellä reippaasti mäkimaastossa, uida tai pyöräillä.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen