Pienet arkiset asiat voivat pilata juoksusuunnitelmat melkeinpä huomaamatta. Kun kiinnität huomiota treeni-intosyöppöihin, saat ne myös helposti hallintaan.

Viisi tottumusta, jotka latistavat juoksuinnon

Onko juoksuinto kateissa? Kenties syynä on jokin näistä viidestä näennäisen harmittomasta tottumuksesta.

perjantai 3. helmikuuta 2017

  • 1. Olet ylenpalttisen vastuuntuntoinen ja auttavainen. Nämä ovat hienoja piirteitä, mutta niiden vuoksi tulet kerta toisensa jälkeen jättäneeksi juoksulenkin sikseen, kun et tohdi kieltäytyä ylitöistä tai tutun kahvikutsusta.
    Paranna tapasi: Merkitse juoksulenkit kalenteriin ja suhtaudu niihin sitovina lupauksina itsellesi. Kahville pääsee lenkin jälkeenkin, ja ylitöihin ei tarvitse kenenkään aina uhrautua.

  • 2. Syöt tämän tästä lounaaksi vain kevyen salaatin. Ja mitäpä siitä seuraa? Iltapäivällä olo on aivan vetämätön, ja lenkin sijaan raahaudut kauppaan hakemaan mitä tahansa, mistä saa nopeasti energiaa.  
    Paranna tapasi: Syö juoksupäivinä tukeva, terveellinen lounas, ja pidä käden ulottuvilla jokin välipala, vaikkapa banaani, jonka voit haukata noin tunti ennen lenkkiä.

  • 3. Kun juoksuinto iskee, kirmaat lenkille harva se päivä palautumisista turhia piittaamatta. Kovakuntoiselle moinen tahti voi sopiakin, mutta jos takana on hieman taukoa, into voi kostautua pian rasitusvammana tai yksinkertaisesti kyllästymisenä, jolloin lenkit jäävät jälleen pitkäksi aikaa.
    Paranna tapasi: Rajoita juoksentelu (vaikka väkisin) kolmeen kohtuullisesti kuormittavaan lenkkiin viikossa. Jos virtaa riittää, voit tehdä välillä pidemmän lenkin.

  • 4. Seuraat silmä kovana jokaisen lenkin pituutta ja kestoa ja pidät tarkkaa tilastoa treeneistäsi. Kehityksen kannalta on toki hyvä pysyä kärryillä edistyksestään ja muokata treeniä sen mukaan, mutta koko touhusta voi kadota ilo, jos et pysty jättämään sykevyötä kotiin ja vain nauttimaan raikkaasta ilmasta edes joskus. Tällöin liikunnasta voi tulla lähinnä yksi stressitekijä lisää.
    Paranna tapasi: Ota juoksukello mukaan yhdelle tai kahdelle lenkille viikossa, ja juokse silloin esimerkiksi tietyssä tavoiteajassa. Ota muilla lenkeillä rennosti ja keskity nauttimaan maisemista ja liikunnan ilosta.

  • 5. Olet tarkan markan juoksija, joka ei treenivaatteilla koreile. Vanhat linttaan tallatut juoksutossut ja yläasteella ostettu collegepusero eivät kuitenkaan varsinaisti kutsu lenkkeilemään eivätkä myöskään tee treenistä kovin miellyttävää saati tehokasta, kun jalat kipeytyvät oitis ja olo on hikinen ja tukala hengittämättömissä vaatteissa. 
    Paranna tapasi: Jos shoppailu ja vaatteisiin tuhlailu hirvittää, ota treenivaatteiden uusiminen säästöprojektina. Pistä jokaista lenkkiä kohden syrjään vaikkapa 10 tai 20 euroa, ja osta muutaman lenkin jälkeen uudet vetimet - olet siinä vaiheessa todellakin jo ansainnut ne.

Ehkä sinua kiinnostaa...