Nainen pitää tauko juoksulenkillä.
© iStock

Varmimmat tavat pilata juoksulenkki

Listasimme 4 asiaa, joilla saat taatusti lenkkisi pilalle.

tiistai 1. elokuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Joka juoksijalla on varmasti kokemusta juoksulenkeistä, jotka ovat tuntuneeet ennemmin "runner's low'lta" kuin "runner's high'lta". Listasimme neljä asiaa, jotka pilaavat helposti juoksufiiliksen – vältä siis näitä.

1. Liian iso ateria liian myöhään ennen lenkkiä

Täydellä vatsalla juokseminen voi paitsi tuntua ikävältä, kun sulamaton ruoka hölskyy vatsassa, myös aiheuttaa kylkipistoksen ja pahimmassa tapauksessa keskeyttää näin koko lenkin. Jos edellisestä ateriasta on ehtinyt kulua sen verran, että nälkä alkaa kurnia juuri, kun lenkki lähestyy, syö noin puoli tuntia ennen lähtöä esimerkiksi banaani. Siitä saa sopivasti energiaa lenkille mutta se ei tee vatsasta täyden tuntuista. Jos juokset aamulla, saatat pärjätä vesilasillisella, etenkin jos tarkoituksena ei ole rikkoa aamulenkillä uusia ennätyksiä. Kokeilemalla oppii tunnistamaan, millaisen aamiaisen oma keho tarvitsee ja ehtii sulattaa ennen lenkkiä.

2. Liian vähäinen juominen

Aivan kuten isosta ateriasta, vatsa ei tykkää myöskään liiallisesta nestetarjoilusta juuri ennen lenkkiä. Neste ei tällöin ehdi imeytyä vaan jää hölskymään vatsaan. Vettä ja muita juomia kannattaa mieluummin nauttia kohtuullisissa määrin pitkin päivää – liika neste vain huuhtoo elimistöstä tärkeitä suoloja. 

3. Vessakäynnin väliin jättäminen

Kun lenkille lähdetään riittävän tyhjällä vatsalla ja käydään vielä vessassa juuri ennen lähtöä, vältetään todennäköisemmin luonnon kutsu kesken juoksun.

4. Kipeillä jaloilla juokseminen

Juoksijan kannattaa kuunnella kehoaan ja jättää tarvittaessa lenkki kokonaan väliin. Jos lenkin aikana ilmaantuu kipuja, kannattaa mieluummin hiljentää vauhtia tai vaihtaa kävelyyn kuin riskeerata vakavampi vamma, joka pahimmassa tapauksessa pakottaa pitkälle tauolle. Lepopäivät ja kehonhuolto ovat tärkeitä tapoja tukea juoksutreeniä.

KUNTO PLUS vaatettaa sinut juoksulenkille

Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Active Fit -juoksutakin KUNTO PLUS -lehden mukana. Juoksutakki on räätälöity antamaan sinulle parhaat edellytykset huippusuorituksiin sääolosuhteista riippumatta.

Nyt KUNTO PLUS tarjoaa sinulle hienon juoksutakin sekä runsaasti inspiraatiota, vinkkejä ja terveellisiä reseptejä. Säästät yli 99 €!

>>Katso erikoistarjous täältä.<<

Ehkä sinua kiinnostaa...