Nainen juoksee, etualalla juomapullo.
© Jakob Helbig

Näin voit tehostaa juoksusi taloudellisuutta

Mitä taloudellisempaa juoksusi on, sitä pidempään ja nopeammin jaksat pinkoa, kun energiaa kuluu aikaisempaa vähemmän kilometriä kohden. Annamme viisi vinkkiä entistä energiatehokkaampaan juoksuun.

maanantai 15. elokuuta 2016 teksti Martin Kreutzer
Jos sen haaveilet entistä pidemmistä, tehokkaammista, kevyemmistä ja nopeammista lenkeistä, joilla liidät vaivattoman tuntuisesti kenialaisten juoksijatähtien lailla, jatka lukemista. Avaintekijä haaveesi toteuttamisessa on nimittäin juoksun taloudellisuus, jota onneksi voi kehittää, vaikka synnyinlahjaksi ei olisikaan suotu huippujuoksijoiden ruumiinrakennetta.


Taloudellisuus ratkaisee, kumpi kahdesta muuten samantasoisesta ja -kuntoisesta juoksijasta ylittää ensimmäisenä maaliviivan.


Vaikka tahdonvoima, juoksutaktiikka, vauhdinjako, lisäenergian saanti, hikoilu ja muut tekijät vaikuttavat, kenties tärkein yksittäinen tekijä tulosten takana on juoksun taloudellisuus, ja sen merkitys kasvaa, mitä pidempiä matkoja juostaan.

Tuloksia muutamassa viikossa

Juoksun taloudellisuutta tehostamalla voit parantaa juoksuvauhtiaan, vaikka maksimaalinen hapenottokyky pysyisi ennallaan. Tutkimusten mukaan parannusta suorituksessa voi nähdä jo muutaman viikon säännöllisen harjoittelun jälkeen. Taloudellisuutta voi kehittää esimerkiksi yksinkertaisesti juoksemalla – ja paljon – mutta se ei ole suinkaan ainoa konsti.

Viisi vinkkiä taloudellisempaan juoksuun

Teema

Ehkä sinua kiinnostaa...