Hätäuloskäyntikyltti, jossa juostaan kohti WC:tä

Näillä vinkeillä vältät hätätilanteen juostessa.

© iStock

Näin vältyt vessahädältä kesken juoksun

Hätätilanne kesken juoksun voi pilata aikaennätysjahdin juoksutapahtumassa tai aiheuttaa tenkkapoon lenkkipolulla kaukana kotoa. Annamme vinkit ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, jotta hätä ei tule käteen.

perjantai 27. tammikuuta 2017 teksti Klaus Nygaard

1. Monet juovat aivan juoksutapahtuman alkuun asti tai vielä juuri ennen lenkkiä, mutta se ei ole välttämätöntä. Lopeta juominen noin pari tuntia ennen starttia ja tarvittaessa purskuttele vain vettä suussa sen jälkeen. Nesteytys on toki tärkeää, mutta liika neste aiheuttaa vain ylimääräisiä pysähdyksiä. 

2. Kovin hyppelevä juoksutyyli voi jouduttaa vessakäynnin tarvetta. Kuvittele, että noin kolme senttiä pääsi yläpuolella on katto, johon nuppisi ei saisi juostessa osua. Myös jotkin juoksukellot rekisteröivät ylösalaista liikettä ja auttavat näin tarkkailemaan ja vähentämään hyppelyä. 

3. Runsaasti rasvaa ja kuitua sisältävät ruuat sulavat hitaasti. Pari päivää ennen juoksutapahtumaa kannattaa pidättäytyä herkuttelemasta rasvaisilla herkuilla ja pihveillä, sen sijaan valkoinen leipä on kerrankin jopa suositeltavaa.

4. Kofeiini on juoksijalle kaksipiippuinen piriste. Kahvi ja kolajuomat kyllä virkistävät, mutta ne pistävät juoksemaan myös pissalla. Monet energiajuomat ja -geelit sisältävät kofeiinia, joka voi aiheuttaa tihentynyttä vessakäyntien tarvetta ja tottumattomalla panna vatsan pahastikin sekaisin.

5. Viimeinen vinkkimme ei kuulosta ehkä ihanalta, mutta se on kylmä totuus. Kun nimittäin juokset keveästi kohti uutta ennätystäsi, muista, että ennätysajastasi voit iloita lopun ikääsi - märät pöksyt häiritsevät vain maaliin asti.

Ehkä sinua kiinnostaa...