Nainen saa apua jalan venytykseen
© iStock

Näin vältät krampit juostessa

Krampit ovat melko tavanomainen mutta sitäkin ärsyttävämpi ilmiö juoksijoilla. Kerromme mitä tehdä, kun kramppi iskee sekä miten kramppeja voi ehkäistä.

torstai 3. elokuuta 2017 teksti Lasse Lyhne

Krampit

Krampit jos mitkä pilaavat hyvän lenkin. Ne ilmestyvät yllättäen ja usein lenkin loppupuolella, ja lopettavat menon siihen paikkaan. Kramppeja tulee tyypillisesti pohkeisiin, takareisiin ja jalkateriin.

Pika-apua paikan päällä

Pysähdy ja venytä (kevyesti) ja hiero kramppaavaa lihasta. Nesteen ja suolan puute pahentaa kramppeja, joten nauti nestettä, mieluiten sokeria ja suolaa sisältävää urheilujuomaa.

Jatka matkaa rauhallisemmalla tempolla ja juo matkan varrella tasaisin väliajoin.

Kramppien ehkäisy

Säännöllinen treeni ehkäisee jo itsessään kramppeja, kun lihakset tottuvat kuormitukseen.

Jos krampit ovat kuitenkin toistuva vaiva, kannattaa kiinnittää huomiota riittävään nesteen sekä magnesiumin ja kalsiumin saantiin.

Kevyet venyttelyt sekä huolellinen lämmittely ennen lenkkiä voi myös tepsiä. Uusimmat tutkimukset viittaavat siihen, että kramppien syy piilee hermoston ja lihasten välisen viestinnän häiriöissä.

Hermoston signaaleihin voi kuitenkin vaikuttaa "ulkopuolelta" yllättävilläkin tavoilla – esimerkiksi suolakurkku voi auttaa lievittämään kramppeja.

KUNTO PLUS vaatettaa sinut juoksulenkille

Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Active Fit -juoksutakin KUNTO PLUS -lehden mukana. Juoksutakki on räätälöity antamaan sinulle parhaat edellytykset huippusuorituksiin sääolosuhteista riippumatta.

Nyt KUNTO PLUS tarjoaa sinulle hienon juoksutakin sekä runsaasti inspiraatiota, vinkkejä ja terveellisiä reseptejä. Säästät yli 99 €!

>>Katso erikoistarjous täältä.<<

Ehkä sinua kiinnostaa...