Nainen juoksee pimeässä
© Jakob Helbig

Motivaatiota talvijuoksuun

Harva asia houkuttaa useimpia äkkiseltään yhtä vähän kuin juoksulenkki kylmässä ja pilkkopimeässä talvi-illassa. Haastamme kuitenkin kokeilemaan, sillä talven hämyssä juoksulenkki on aivan toisenlainen elämys kuin kesäauringon helottaessa.

torstai 5. tammikuuta 2017 teksti Sara Mahler

8 vinkkiä mukavaan menoon

Monille juoksijoille talvi on kuitenkin mieluisaa lenkkeilyaikaa pimeydestä huolimatta – tai ehkä jopa juuri sen vuoksi. Juoksulenkki voi olla nimittäin suorastaan taianomainen kokemus hämärän laskettua kaduille, metsä teille ja poluille, lumen putoillessa hiljalleen. Tututkin paikat tuntuvat pehmeässä pimeydessä erilaisilta, ja muiden käpertyessä kotisohvilleen talvijuoksija saa usein nauttia hiljaisuudesta omassa rauhassaan. Otsalampun valaistessa matkaa on keskityttävä vain nykyhetkeen ja omiin askeliin, mikä voi parhaimmillaan olla työpäivän jälkeen lähes meditatiivinen, arjen huolet pois huuhtova kokemus. Viikonloppujen päivälenkeillä voi puolestaan tankata päivänvalosta uutta virtaa.

Oletko vasta aloittelemassa juoksuharrastusta? Täältä saat tehokkaat juoksuohjelmat, vinkkejä ja motivaatiota!

Lämmitä vaatteet 

Jos ajatus kylmyyteen lähtemisestä puistattaa, laita juoksuvaatteet ja -kengät ennen lenkkiä patterille lämpenemään. Miellyttävän lämpöisiin vaatteisiin on mukavampi pukeutua ja ne lämmittävät kehoa kauttaaltaan. 

Näin pukeudut talvilenkille.

Hiljennä vauhtia 

Pidä tempo tasaisena ja jätä intervallit vähemmälle – ja liukkaalla kelillä kokonaan väliin. Kovilla pakkasilla palauttelun aikana voi tulla kylmä, joten tee intervallit leudompina päivinä ja lämmittele joka lenkille huolellisesti. 

Nauti viileydestä 

Kesäkuumalla lenkkeily voi tuntua tukalalta, kun keho lämpiää eikä viilennystä ole tarjolla. Talvisäällä kuumuus ei ahdista, kunhan malttaa pukea riittävän kevyesti ja suosii hengittäviä kerroksia.

Talvijuoksu tekee hyvää!

Hyödynnä haasteet reitin varrella 

Tasatahtisesta lenkistä saa helposti monipuolisemman hyödyntämällä olosuhteiden ja maaston vaihteluita matkan varrella. Esimerkiksi umpihangessa juoksu on todellista tehotreeniä jalkojen lihaksille. 

Ota kaveri mukaan 

Talvilenkkeily voi olla myös sosiaalista: kaverin kanssa sovitusta lenkistä ei kehtaa luistaa noin vain, ja kaverin kanssa voi olla myös hauskempaa tehdä esimerkiksi erilaisia intervalliharjoituksia - ja hyvällä tsemppauksella se on myös tehokkaampaa.

Vinkki!

Juoskaa yksi katulamppujen väli täysillä ja seuraava hölkäten. Toistakaa yhteensä viisi minuuttia tai kunnes lamput loppuvat kadunpätkältä. Varmistakaa kuitenkin, ettei katu ole liukas.

Kokeile kaverin kanssa tehokkaita intervallitreenejä!

Unohda aikatavoitteet 

Talvella voi höllätä hieman tiukoista tavoitteista ja jättää ajan ja vauhdin mittaamiseen keväämmälle. Luminen maa tekee juoksusta joka tapauksessa raskaampaa, ja paksumpi vaatekerros voi hidastaa myös menoa. Kylmyys myös lisää elimistön kuormitusta ja energiankulutusta jopa 15 %. Juoksukellon voi siis jättää suosiolla kotiin - talvilenkkeilyllä voi kuitenkin pitää yllä peruskuntoa, jolloin keväällä lumien lähdettyä juoksu tuntuu taas kevyemmältä. 

Varustaudu fiksusti 

Älä pue liikaa ylle lenkille: useampia kevyitä ja hengittäviä kerroksia on parempi kuin yksi paksu ja raskas. Suojaa pää, kädet, kaula ja nilkat ja panosta hyviin talvijuoksukenkiin - liukkaalla askeleiden varominen voi johtaa lihasten jännittämiseen ja rasitusvammoihin.

Lempi-musiikkia lenkille 

Kokoa suosikkibiiseistäsi 20-30 minuutin soittolista. Sen avulla pysyt ajan tasalla lenkin kestosta ilman, että vilkuilet kelloa lenkin aikana. Musiikin tempolla ei ole väliä, tärkeintä on, että kappeeleet saavat sinut hyvälle tuulella ja antavat lisätsemppiä juoksuun. Ohessa KUNTO PLUSsan lista.

Ehkä sinua kiinnostaa...