Mies ja nainen juoksevat metsässä
© iStock

Lyhyt askel lisää juoksuvauhtia

Lyhyin askelin juoksemalla juoksuvauhti kasvaa ja urheiluvammojen riski pienenee.

maanantai 29. toukokuuta 2017 teksti Jeanette Linder & Birgitte Muldbjerg

Juokse lyhyemmällä askeleella

Voisi kuvitella, että pitkät askeleet veisivät eteenpäin nopeammin, mutta totuus onkin juuri päinvastainen. Tutkimuksissa on havaittu, että tiheä askellus lyhyin askelin vie eteenpäin joutuisammin. 

Ryhmä koehenkilöitä juoksi ensin 10 prosenttia normaalia pidemmillä askelilla ja sen jälkeen 10 prosenttia lyhyemmillä askelilla. Lyhyempi askel paransi juoksun tehoa ja pienensi vammariskiä. Askelen lyhentyessä pieneni myös jalkojen ja jalkaterien kuormitus ja enemmän energiaa suuntautui itse juoksuun. Pitkin askelin juostessa kävi päinvastoin. 

Selitys saattaa olla se, että pitkin askelin juostessa ollaan kauemmin ilmassa, mutta lyhyin askelin juostessa käytetään vähemmän energiaa ylöspäin ponnistamiseen ja liikutaan enemmän eteenpäin vievällä voimalla.

Tekniikkavinkit lyhyempiin askeleisiin

Ylävartalo 

Nojaa hiukan eteen juostessasi, niin käytät painovoimaa eteenpäin vievänä voimana.

Ota aikaa

Juokse tavalliseen tapaan ja laske askeleesi minuutin ajalta ja yritä sitten juosta ottaen 10 askelta enemmän minuutissa. Näin totutat itsesi vähitellen tiheämpään askellukseen.

Jalat

Keskity astumaan alas lähempänä vartaloa kuin aikaisemmin.

Lähde: Journal of Sports Sciences

KUNTO PLUS vaatettaa sinut juoksulenkille

Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Active Fit -juoksutakin KUNTO PLUS -lehden mukana. Juoksutakki on räätälöity antamaan sinulle parhaat edellytykset huippusuorituksiin sääolosuhteista riippumatta.

Nyt KUNTO PLUS tarjoaa sinulle hienon juoksutakin sekä runsaasti inspiraatiota, vinkkejä ja terveellisiä reseptejä. Säästät yli 99 €!

>>Katso erikoistarjous täältä.<<

Ehkä sinua kiinnostaa...