Uupunut nainen nojaa polviinsa ja pyyhkii otsaansa treenin jälkeen
© iStock

Ilmavaivat voivat yllättää kesken treenin

Kuulostaa kenties oudolta, mutta joskus vatsa voi täyttyä ilmalla ja turvottaa jopa treenin aikana. Kerromme, miten vältät kiusallisen vaivan.

torstai 5. lokakuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Jos haluat välttää treenin aikana yllättävät ilmavaivat, kannattaa opetella hengittämään oikein. Jos hengität väärin, ilma voi ajautua vatsaan ja turvottaa erityisesti esimerkiksi juostessa tai muissa lajeissa, joissa hengästyy kunnolla.

Juostessa on tärkeää, ettet hengitä liian pinnallisesti. Yritä aktivoida erityisesti henkitorvea. Se onnistuu esimerkiksi niin, että hengität sisään nenän kautta ja ulos suun kautta. Väsyneenä ja hengästyneenä alkaa helposti hengittää väärin eli pelkästään suun kautta. Tällöin ilmaa voi joutua henkitorven sijasta ruokatorveen ja sitä kautta vatsaan. Tällöin liikunnan vaikutus on päinvastainen kuin toivoit eli treeni turvottaa. Näin asian selittää professori Daniel Vigil Kalifornian yliopistosta Los Angelesissa.

Oikean hengitystekniikan löytäminen voi olla erityisen vaikeaa, jos on muutenkin juoksulenkistä väsynyt ja yrittää vain sinnitellä lenkin loppuun asti. Mutta jos hengitystekniikka ei ole vielä hallussa, sen opetteluun kannattaa käyttää hieman aikaa. Juokse vähän aikaa vaikka lyhyempiä lenkkejä mutta pyri hengittämään oikein. Niin pääset taas pian siirtymään pidempiin lenkkeihin, ja olo on treenin jälkeen paljon mukavampi!

Lue myös: Hengitätkö juostessa oikein?

Ehkä sinua kiinnostaa...