Nainen juoksee ulkona
© iStock

Hengitätkö juostessa oikein?

Suurin osa unohtaa kunnollisen hengityksen juostessaan. Kuulutko sinä tähän ryhmään?

tiistai 7. maaliskuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Juoksutreenissä itse juokseminen voi viedä kaiken keskittymisen, jolloin hengityksen tarkkailu unohtuu. Sillä voi olla vakavia seurauksia sekä elimistössä että treenin tehokkuuden kannalta.

Vaikka juostessa jalat kantaisivatkin sinua nopeammin, ei ole varmaa, että hengitys ja keuhkot pystyvät samaan vauhtiin. Silloin juoksuvauhdin lisäys ei riipu lihaksistosta tai aerobisesta kunnosta.

Tavallisin syy hengityksen takkuiluun on kuitenkin se, että olet huonossa kunnossa. Silloin ratkaisu on treenata vähitellen oma kunto paremmaksi - ja keskittyä samalla oikeaan hengitystekniikkaan.

Tarvitsetko inspiraatiota juoksutreeniin?

Kaikkein tärkeintä on, että lihakset saavat juostessa tarvitsemansa hapen, sillä muutoin ne eivät toimi kunnolla. Happi ei kulkeudu tehokkaasti lihaksiin, jos hengität miten sattuu. Suurin virhe on hengittää liian pinnallisesti, jolloin happi ei kulkeudu kunnolla vereen ja sitä kautta lihaksiin. Yritä siis hengittää syvään. Pinnallisesti hengittäessä saatat ponnistella enemmän kuin olisi terveellistä.

Yritä hengittää niin, että hengität sisään nenän kautta ja ulos suun kautta. Muuten voi käydä niin, että hengität vatsalla, mikä aiheuttaa pistoksia ja väsyttää tarpeettomasti.

Kun hengität sisään nenän kautta ja ulos suun kautta, saatat päästä jopa meditatiiviseen tilaan, jossa juoksu tuntuu kevyeltä ja jaksat pidempään.

Ehkä sinua kiinnostaa...