Nainen juoksee polulla
© Jakob Helbig

Harjoitus tekee taloudellisen juoksijan

Tutkimusten mukaan yksi parhaimpia keinoja parantaa juoksun taloudellisuutta on itsestäänselvyydessään yksinkertaisen tehokas.

maanantai 15. elokuuta 2016 teksti Martin Kreutzer

Juokse, juokse ja juokse 

Eteläafrikkalaisessa tutkimuksessa havaittiin jo 30 vuotta sitten, kuinka tärkeää juoksun taloudellisuuden kehittämisen kannalta on sitkeästi kerryttää kilometrejä. Yli 100 kilometriä viikossa juosseilla taloudellisuus parani pitkällä aikavälillä enemmän kuin vähemmän treenanneilla. Mitä enemmän juoksee, sitä täsmällisemmiksi liikkeet hioutuvat, ja samalla turhat jännitykset katoavat, jolloin energiaa vapautuu entistä enemmän juoksussa työskentelevien lihasten käyttöön.


Kokeile itse
Alle 100 kilometriä viikossa voi riittää: Lisää viikottaisia juoksukilometrejä juoksemalla etenkin viikonloppuisin entistä pidempiä lenkkejä ja lisää arkipäiviin yksi lisälenkki. Tähtää kymmenen prosentin lisäykseen viikottaiseen kokonaismäärään.

Ehkä sinua kiinnostaa...