Ystävättäret kuuntelevat kuulokkeista musiikkia juoksulenkillä
© iStock

8 vinkkiä, joilla saat juoksulenkeistä hauskempia

Ankeuttaako juokseminen? Lue vinkit, joilla teet lenkeistä hauskempia ja lisäät juoksumotivaatiota!

torstai 27. huhtikuuta 2017 teksti Irene Brøndum

8 vinkkiä, joilla teet juoksemisesta hauskempaa

1. Kuuntele musiikkia

Harhauta itseäsi kuuntelemalla musiikkia: se helpottaa vauhdin ylläpitämistä ja jaksamista. Valitse askelsopeuteesi sopivaa musiikkia. Useimmille se merkitsee 160–180 iskua minuutissa. 

10 parasta juoksubiisiä!

2. Ammenna inspiraatiota muista juoksijoista

Innostu toisista juoksijoista. Matki jos näet jonkun, jolla on esimerkiksi kaunis juoksutyyli. 

3. Hanki juoksuseuraa

Pyydä ystävä, puoliso tai työtoveri mukaan lenkille, jotta seurustelu peittoaa lenkin yksitoikkoisuuden. Voitte ehkä innostaa toinen toistanne parempiin suorituksiin. 

4. Hengitä

Kuten joogassa ja lihaskuntoharjoittelussa, myös juoksussa on tärkeää hengittää oikein. Hengitä sisään nenän kautta, niin saat ilmaa syvemmälle keuhkoihisi, eikä juoksu tunnu niin raskaalta. Ulos voit hengittää joko nenän tai suun kautta.

Näin hengität oikein juostessa.

5. Seuraa kehitystäsi

Juoksukello tai aktiivisuusranneke voi olla juuri se, mitä tarvitset motivoituaksesi ja innostuaksesi juokse­misesta. Kätevien teknisten laitteiden ansiosta voit tarkistaa vaikkapa keskinopeutesi, juoksemasi matkan, sykkeen tai energiankulutuksesi. Tämä kutkuttaa kilpailuhenkeäsi ja auttaa jatkamaan juoksemista. 

6. Valitse mantra

Voit ohjata ajatuksiasi myönteiseen suuntaan, ja saat energiaa selvitä lenkistä helpommin. Keksi mantra, josta saat voimaa vaikeilla hetkillä. Se voi olla “minä pystyn, minä jaksan”, tai “jokainen askel vahvistaa”. Pian huomaat jaksavasi juosta koko lenkin. 

7. Opettele tekniikka

Hyvä juoksutekniikka helpottaa juoksemista. Pidä selkä suorana ja katse kohti horisonttia. Pidä leuka rentona ja laske hartiat alas. Älä purista käsiä nyrkkiin, vaan anna peukalon ja etusormen koskettaa kevyesti toisiaan. 

Lue lisää vinkkejä juoksuharjoitteluun!

8. Tee vaihtelevia lenkkejä

Monia ikävystyttää juosta samaa lenkkiä samalla vauhdilla kerta toisensa jälkeen. Hanki vaihtelua! Juokse vauhtileikkejä ja intervalleja, juokse vaihteeksi hitaammin, ja juokse erilaisilla alustoilla, kuten asvaltilla, hiekalla tai metsäpoluilla. 

Kokeile myös maastojuoksua!

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei sada vettä.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tuttuihin tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.

Toisekseen kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla ja aurinkoisella säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Diadora -juoksutakin, 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä ja 53 euron Diadoran lahjakortin hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee