Nainen solmii lenkkitossujen nauhoja
© iStock

8 helppoa konstia juoksumotivaation parantamiseen

Onko juoksumotivaatio hukassa? Lue nämä kahdeksan vinkkiä, joilla voit saada uutta intoa treeniin!

keskiviikko 26. huhtikuuta 2017 teksti Irene Brøndum

8 vinkkiä juoksumotivaation parantamiseen

1. Juokse lyhyt lenkki

Ajatuskin pitkästä juoksulenkistä voi saada jäämään sohvalle. Yritä houkutella itsesi lyhyelle lenkille, vaikka korttelin ympäri tai kadun päähän ja takaisin. Saatat innostua kiertämään korttelin useampaankin kertaan. Jos et, niin lyhytkin lenkki on paljon parempi kuin ei mitään.

2. Tee juoksusta tapa

Tee juoksusta yhtä kiinteä tapa kuin iltapesusta. Silloin et voi käydää kauppaa lenkille lähdöstä.

3. Varaudu

Pidä autossa tai töissä laukkkua, jossa ovat juoksuvarusteesi, niin voit lähteä lenkille hetken mielijohteesta joko juostaksesi töistä kotiin tai vain siitä ilosta, että aurinko paistaa tai työkaveri pyytää, että juoksisitte yhdessä. 

4. Uudet vaatteet

Hyvät varusteet voivat auttaa innostumaan lenkille lähdöstä. Osta jotain niin ihanaa, että et malttaisi odottaa, että pääset kokeilemaan.

Ota kaikki teho irti ulkotreenistäsi hankkimalla tyylikäs, hengittävä ja superkevyt Kari Traa -juoksutakki TÄSTÄ.

5. Aseta tuntuva panos

Lyö vetoa itsesi kanssa, mieluiten tarpeeksi houkuttelevasta panoksesta. Useimmat saavat lähdetyksi liikkeelle, jos se tuntuu kukkarossa tai jos kotiin jääminen käy kunnialle.

Vedonlyönti voi tehdä ihmeitä treenimotivaatiolle!

6. Ohjelmoi aivot uudelleen

Pakota itsesi liikkeelle, vaikka sekä aivot että keho panisivat vastaan. Muutaman kerran jälkeen molemmat hyväksyvät juoksun uudeksi tavaksi, ja lähteminen käy helpommaksi, varsinkin jos teet lenkin aina samaan aikaan.   

7. Aseta välitavoitteita

Tavoitteen asettaminen motivoi, mutta tavoitteen on oltava mahdollinen. Aseta siksi järkeviä, pieniä tavoitteita. Päätä esimerkiksi, että juokset kolme kertaa tällä viikolla. Jokaisen tavoitteen saavuttaminen laukaisee aivoissa palkitsemisreaktion, ilahduttaa sinua ja motivoi jatkamaan harrastusta. 

8. Juokse aikaisin aamulla

Kun lähdet lenkille heti herättyäsi, et ehdi keksiä tekosyitä, miksi et voi nyt lähteä. Aamulenkki antaa koko päivälle hyvän alun. 

Näin helposti sinustakin voi tulla aamutreenaaja!

Ehkä sinua kiinnostaa...