Nainen vaaleanpunaisessa juoksutakissa juoksee ulkona
© Colourbox

3 juoksumyyttiä, joihin ei kannata uskoa

Kaikki ovat varmasti kuulleet seuraavat juoksemiseen liittyvät myytit. Nyt ne kumotaan lopullisesti!

keskiviikko 21. syyskuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Esittelemme 3 tavallista juoksemista koskevaa myyttiä, joihin ei kannata uskoa.

Sinun pitää punnita itsesi joka päivä, jos haluat seurata omaa kehitystäsi

Olipa juoksemiseen liittyvä tavoitteesi mikä tahansa, ei ole mitään järkeä astua vaa'alle joka ikinen päivä. Jos yrität pudottaa painoasi, et tarvitse päivittäistä pettymystä, jonka koet vaa'alle astuessasi. Et nimittäin luultavasti ole tyytyväinen muutamaan sataan grammaan, jotka olet onnistunut pudottamaan edelliseen päivään verrattuna - vaikka niistä kertyisikin pidemmällä aikavälillä suuri määrä kiloja.

Vaikka et haluaisikaan laihtua, vaa'an lukemien tuijottaminen voi viedä silti väärille raiteille. Jos juokset pysyäksesi hyvässä kunnossa, vaaka ei kerro juoksukunnostasi mitään.

Pelkkä kardiotreeni riittää

Ei pidä paikkaansa! Juokseminen rasittaa hyvällä tavalla sydäntä ja verenkiertoelimistöä, mutta vähintään yhtä tärkeää niiden kannalta on tehdä myös voimaharjoittelua. Tämä pätee kaikkiin, halusitpa laihtua tai et. Jos yhdistät juoksuharjoitteluun esim. kyykkyjä tai askelkyykkyjä, huomaat pian kehitystä myös juoksussasi.

Juokseminen raskaana ollessa on vaarallista

Maratonin juokseminen yhdeksännellä kuulla ei ole hyvä ajatus, mutta muutoin voit hyvin juosta raskauden aikana. Joidenkin kohdalla synnytys sujuu helpommin, jos on pitänyt itsensä kunnossa myös raskausaikana. Keskustele lääkärin kanssa siitä, miten voit jatkaa kuntoilua myös vauvamahan kanssa.

Ehkä sinua kiinnostaa...