Pyramidi-intervallit

Pyramidiharjoituksessa juostaan viisi vaihtelevan mittaista ja nopeuksista intervallia.

maanantai 7. maaliskuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Pyramidiharjoitukset ovat niin hauskoja ja haastavia, ettei niissä edes huomaa väsyvänsä.

Pyramidiharjoituksessa juostaan viisi vaihtelevan mittaista ja nopeuksista intervallia. Esimerkiksi 400 metrin osuus juostaan nopeammin kuin 1 200 metrin osuus.
Kaikkien osuuksien täytyy olla riittävän raskaita, jotta kestävyyskunto kohenee.

Jos juokset 5 km 26 minuutissa, kokeile seuraavia aikoja ja matkoja:

  • 1 x 400 m aikaan 2.01 + 2 min tauko
  • 1 x 800 m aikaan 4.08 + 3 min tauko
  • 1 x 1 200 m aikaan 6.20 + 2 min tauko
  • 1 x 800 m aikaan 4.08 + 1 min tauko
  • 1 x 400 m aikaan 2.01


Tavoite

Pyramidiharjoittelu kehittää kestävyyskuntoa todella tehokkaasti. Intervallit taukoineen takaavat, että juoksemista jaksaa jatkaa korkealla sykkeellä kohtuullisen pitkään, jolloin verenkiertoelimistö vahvistuu.

Vaihtelevan mittaiset intervallit tekevät harjoittelusta hauskaa ja monipuolista, joten motivaatio vauhdinpitoon säilyy. Samalla oppii jakamaan voimansa niin, että jaksaa juosta jokaisen osuuden riittävän kovaa.

Ehkä sinua kiinnostaa...