Nainen hikoilee intervallitreenin jälkeen

Tutkimuksen mukaan intervallit pitävät treenaajan nuorena. 

© iStock

Intervallitreenillä pidempää ikää

Kunnon teholla tehty intervallitreeni on monella tapaa hyödyksi hyvinvoinnille.

keskiviikko 7. kesäkuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Liikunnan terveyshyödyt tuskin tulevat suurena yllätyksenä kenellekään, mutta tutkimuksen mukaan eräs tietyntyyppinen treenimuoto näyttäisi olevan ylitse muiden eliniän pidentäjänä. Intervallitreenin on nimittäin todettu voivan jarruttaa ikääntymisen vaikutuksia elimistössä.

Treenissä kannattaa siis vaihdella rauhallisempia ja täydellä teholla vedettäviä osuuksia. Juoksulenkillä voi tehdä esimerkiksi nopeita 20 sekunnin vetoja, joiden välillä hölkötellään rauhallisemmin 60 sekuntia. Jos kellon tuijottaminen ei innosta, voi juosta vaikkapa täysillä aina yhden lyhtypylväiden välin ja rauhallisemmin seuraavan.

Säännöllinen intervallitreeni virkistää elimistössä ikääntymistä hidastavia prosesseja. Se muun muassa parantaa insuliiniherkkyyttä ja näin pienentämään kakkostyypin diabeteksen riskiä. Se myös auttaa virkistämään solujen mitokondrioita, jotka tuottavat solujen tarvitsemaa energiaa, ja lisäämään lihasten proteiineja. 

Tutkijoiden mukaan liikunta onkin myös tieteen valossa ehdottomasti paras tapa hidastaa ikääntymistä ja pidentää ikää. Antaa siis palaa!

Lähde: Science Daily

KUNTO PLUS vaatettaa sinut juoksulenkille

Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Active Fit -juoksutakin KUNTO PLUS -lehden mukana. Juoksutakki on räätälöity antamaan sinulle parhaat edellytykset huippusuorituksiin sääolosuhteista riippumatta.

Nyt KUNTO PLUS tarjoaa sinulle hienon juoksutakin sekä runsaasti inspiraatiota, vinkkejä ja terveellisiä reseptejä. Säästät yli 99 €!

>>Katso erikoistarjous täältä.<<

Ehkä sinua kiinnostaa...