Intervallit tehokkaimpia kunnon kohottajia

Tasavauhtia pitkään vai spurtteja?

sunnuntai 1. tammikuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Kumpi kohottaa kuntoa tehokkaammin: pitkät, tasavauhtiset lenkit vai intervalliharjoittelu?
Tutkijat mittasivat koehenkilöiden kuntolukeman ennen kahdeksan viikon juoksuharjoittelua ja heti sen jälkeen.

Osa ryhmästä juoksi pitkiä lenkkejä tasavauhtia ja osa lyhyitä ja pitkiä intervalleja. Tuloksia tarkastellessa intervalliharjoittelu osoittautui täysin ylivoimaiseksi.

Pitkät intervallit (4 x 4 minuutin intervallit) kohensivat kuntoa huomattavasti. Koehenkilöiden kuntolukema koheni keskimäärin 7,2 %. Myös erittäin lyhyet intervallit paransivat kestävyyttä selvästi. Vain 15 x 15 sekunnin mittaisia intervalleja juosseen ryhmän kuntolukema kehittyi 5,5 %, mutta tasaista vauhtia pitkiä matkoja juosseiden kunto ei kohentunut mainittavasti.

Varmista harjoittelun ihanteellinen teho kolmella keinolla:


  • Lämmittele huolellisesti ennen intervalliharjoitusta, jotta lihakset, jänteet ja nivelet kestäisivät raskaan kuntoilun.

  • Älä venytä hölkkätaukoja koskaan varsinaisia intervalliosuuksia pidemmiksi, ettei syke laske liiaksi tauon aikana.

  • Sovita vauhti niin, että jaksat juosta viimeisen intervalliosuuden samaa vauhtia kuin ensimmäisen.

Ehkä sinua kiinnostaa...