Pyrähdykset kuluttavat hurjasti rasvaa, eikä treeniin kulu tuhottomasti aikaa.

Hoikistu spurteilla

Ujuta treeniviikkosi hoikistavia, lihaksia kasvattavia pyrähdyksiä, joilla rasvanpoltto tehostuu ja insuliiniherkkyys kasvaa.

tiistai 4. kesäkuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

Miksi pyrähdykset hoikistavat?

  • Elimistö kärsii rankan spurtin jälkeen happivelasta, joka sen täytyy korjata. Tämä saa aikaan jälkikulutuksen (englanniksi EPOC, excess post-exercise oxygen consumption). Elimistö kuluttaa jälkikulutuksessa rasvaa, ja rasvanpoltto voi nousta spurttien jälkeen kolminkertaiseksi keskitempoiseen treeniin verrattuna.

    5 rasvanpolttoa tehostavaa pyrähdystreeniä


  • Useat tutkimukset osoittavat, että insuliiniherkkyys kasvaa spurtteja juoksemalla. Tällöin kehon tarvitsee tuottaa vain vähän insuliinia verensokerin pitämiseksi tasaisena. Tästä voi olla apua myös painonhallinnassa, sillä insuliinin epäillään olevan yksi rasvaa soluihin sitovista tekijöistä.

  • Rankat pyrähdykset kasvattavat lihasmassaa. Lihaksikkaan kehon aineenvaihdunta on vilkasta, sillä lihakset kuluttavat levossakin enemmän energiaa kuin rasvakudos.

  • Spurtit karistavat tehokkaasti vatsan rasvaa. Tämän oletetaan johtuvan siitä, että keskitempoinen treeni saa kehon erittämään stressihormoni kortisolia, joka lisää rasvan kertymistä vatsaan. Pyrähdykset eivät vaikuttaisi nostavan kortisolitasoa, mutta asiaa tutkitaan edelleen.

  • Keskitempoinen treeni lisää ruokahalua, pyrähdysharjoittelu sen sijaan hillitsee sitä.

  • Pyrähdystreenit kohentavat selvästi sekä lihaskuntoa että kestävyyttä, joten muustakin harjoittelusta tulee tehokkaampaa.

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei sada vettä.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tuttuihin tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.

Toisekseen kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla ja aurinkoisella säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Diadora -juoksutakin, 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä ja 53 euron Diadoran lahjakortin hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee