Nainen tekee iloisena jooga-asanoita
© Jakob Helbig

Joogaa vatsan iloksi

Raskas olo ja turpea vatsa ovat herkuttelun tukalia sivuvaikutuksia, joiden helpottamiseksi on onneksi helppoja ja mukavia konsteja. Kahdeksan asanan joogaharjoituksemme auttaa selviämään herkuttelusta keveämmällä ololla.

torstai 8. joulukuuta 2016 teksti Susanne Lidang

Liikunnasta helpotusta pinkeälle vatsalle

Yksi tehokkaimpia lääkkeitä turvotukseen, ilmavaivoihin ja ummetukseen sekä samalla myös lomapäivien aikana mahdollisesti hiipivään tylsistymisen tunteeseen on liikunta. Reippailu raikkaassa talvi-ilmassa piristää mieltä, ja liikunta myös aktivoi suolistoa ja saa suolikaasut liikkeelle. Kävely, juoksu ja hyppely tuovat lisäksi kaivattua liikettä selkärankaan sekä vatsan ja selän lihaksiin, mikä osaltaan edistää suoliston toimintaa.


Suolistobakteerit vaikuttavat myös persoonallisuuteen.

Sisäliikunnaksi sopii rauhallinen jooga, jota voi tehdä sekä perheen seurassa että yksin, oman harjoituksen hiljaiseen rauhaan vetäytyen.


Näin hellit vatsaa oikeilla ravitsemusvalinnoilla.

Yksi joogan keskeisiä elementtejä itse asanoiden lisäksi on niitä tukeva ja rytmittävä syvä hengitys. Joogaharjoituksen aluksi voi rauhoittua hetkeksi vain istumaan ja kuulostelemaan oloa sekä vähitellen syventämään hengitystä. Syvä hengitys auttaa rentouttamaan koko kehoa, ja näin se myös lievittää vatsan oireilua. Samalla hengityksen mukana poistuu kuona-aineita. Joidenkin jooga-asanoiden ajatellaan myös hierovan sisäelimiä, mikä sekin tukee jouluvatsan hyvinvointia.

Stressivatsaa voi helliä myös oikealla hengityksellä.

Päätä kahdeksan asanan harjoitus loppurentoutukseen, joka tehostaa harjoituksen vaikutuksia.


Alta saat ohjeet vatsaa hellivään joogaharjoitukseen.

Teema

Ehkä sinua kiinnostaa...