Joogaopettaja Susanne Lidang näyttä, kuinka puolisilta tehdään oikein.

Joogaopettaja Susanne Lidang näyttää, kuinka puolisilta tehdään.

© Thomas Dahl

Joogaa juoksijoille: Näin puolisilta tehdään oikein

Puolisilta venyttää ja vahvistaa rintaa, niskaa ja selkää, avaa lantiota ja virkistää väsyneitä jalkoja. Harjoite edistää myös ruuansulatusta ja keuhkojen toimintaa.

perjantai 19. elokuuta 2016 teksti Susanne Lidang

Puolisilta

Asetu selinmakuulle jalat hartioiden leveydellä ja polvet koukussa.

  • Vedä jalat aivan kiinni pakaroihin ja vie kädet vartalon sivuille kämmenet alaspäin.
  • Hengitä sisään ja nosta lantio mahdollisimman korkealle ylös. Jännitä reisiä niin kuin puristaisit palloa polvien välissä.
  • Jännitä pakaroita, pidä hartiat alustassa ja paina jalkapohjia, kämmeniä ja takaraivoa kaikkia yhtä tasaisesti alustaan. Nosta rinta kohti leukaa – älä paina leukaa rintaan.
  • Ojenna käsivarret alas ja risti sormet vartalon alla. Käännä käsivarsia ulospäin niin, että tukeudut käsivarsien ulkosyrjiin.
  • Paina jalkapohjia, käsivarsia ja takaraivoa tasaisesti alustaan ja pidä asento 5-10 hengenvedon ajan.
  • Vie uloshengityksellä kädet sivuille niin, että tunnet venytyksen olkapäissä. Rullaa vartalo hitaasti alustaan: ensin rintakehä, sitten ristiselkä, lantio ja lopuksi pakarat. 

Vinkki

Vedä lopuksi jalat koukkuun rinnan päälle, halaa jalkojasi ja keinuttele puolelta toiselle. Liike hieroo ristiselkää ja lantiota. 

Ehkä sinua kiinnostaa...