Nainen joogaa metsässä
© Jakob Helbig

5 syytä harrastaa joogaa ulkoilmassa

Tukeva maa jalkojen alla, vieno tuulenvire iholla ja ympärillä vain hiljaa humisevat puut. Luonnossa joogaharjoitus tarjoaa kokonaisvaltaisen elämyksen kaikille aisteille.

tiistai 30. elokuuta 2016 teksti Zoe Vogelius & Glenn Kjaer

Hyvinvointia luonnosta

Luonnossa liikkumisella on tutkitusti monia terveysvaikutuksia: se mm. alentaa verenpainetta, kohentaa mielialaa ja lievittää stressin oireita. Vehreässä ympäristössä ja raikkaassa ilmassa on helppo rentoutua, rauhoittua ja nauttia harjoituksesta kaikilla aisteilla.

Uusia näkokulmia

Monissa jooga-asanoissa näet maailman kirjaimellisesti aivan eri näkökulmasta, kun horisontti kääntyy päälaelleen. Luonnon rauhassa, ilman hälyä ja virikkeitä, myös mielen on helpompi rauhoittua ja hiljentyä. Tällöin luovuus voi herätä aivan uudella tavalla ja ajatukset etsiytyä uusille radoille.

Uutta haastetta koko keholle

Luonnonolot tarjoavat aivan uudenlaista haastetta tasaisiin alustoihin tottuneelle joogaajalle.
Epätasainen maasto sekä kivet, kannot ja puut luovat erilaisen joogaympäristön, jossa lihakset joutuvat uudella tavalla töihin, ja tasapaino ja kehonhallinta kehittyvät.

Vaihtelu virkistää

Sisätiloissa joogaa harjoitetaan melkeinpä poikkeuksetta muiden seurassa neljän, aina samanlaisen seinän sisällä. Luonnossa joogaajalle on tarjolla virkistävä maisemanvaihdos: sininen taivas ja vihreät puut sekä rajattomasti tilaa hengittää ja tehdä harjoitus omaan tahtiin.

Luonnon omat liikuntavälineet

Luonnossa liikkuessa kannattaa käyttää mielikuvitusta ja hyödyntää esimerkiksi kiviä ja puita harjoituksessa. Yhdistä kiireettömään joogahetkeen pieni luontoseikkailu etsiessäsi sopivia apuvälineitä. Voit samalla löytää hyvän sieni- tai marja-apajan!

Ehkä sinua kiinnostaa...