Spinningtunti
© iStock

4 vinkkiä alapäälle hellempiin spinning-tunteihin

Onko sinullakin usein peppu hellänä spinningin jälkeen? Näillä vinkeillä säästät alapäätäsi pyörän selässä.

torstai 12. lokakuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Miten vältän alapään ­kipeytymisen pyöräillessä? 

Reippaan pyörälenkin tai spinning-tunnin jälkeen alapää on usein hellänä. Voiko kipuja ehkäistä?

Reisien lisäksi pyöräilyssä joutuvat koetukselle myös haaroväli ja takamus, kun alapäähän kohdistuu istuma-asennossa painetta ja verenkierto herkälle alueelle heikkenee. ­Arkuus ja puutuminen onkin tuttua monelle.

Alapäätä aristaa usein etenkin tauon jälkeen satulaan palattaessa tai harrastusta aloitettaessa. Useimmiten vaiva on kuitenkin tilapäinen ja nopeasti ohi menevä. Kipuja ja hiertymiä voi ehkäistä hyvillä pyöräilyhousuilla sekä sopivan muotoisella ja oikein säädetyllä satulalla. Lue alta neljä vinkkiä kivuttomiin pyörälenkkeihin ja spinningtunteihin.

Onko spinning sinulle uusi laji? Näin pääset alkuun!

4 vinkkiä kipujen ehkäisyyn

1. Käytä pyöräilyhousuja

Pyöräilyä harrastavan kannattaa sijoittaa napakasti istuviin, pehmustettuihin pyöräilyhousuihin. Pehmuste imee myös hikeä.

2. Aja kommandona

Pyöräilyhousujen alle ei missään nimessä kannata pukea alushousuja. Hikiset alushousut tuntuvat ikäviltä ja voivat aiheuttaa hiertymiä.

3. Säädä satula

Satulassa kannattaa kiinnittää huomiota sekä leveyteen että korkeuteen. Polkiessa ojentuvan jalan polvi saa jäädä hieman koukkuun.

4. Voitele pyrstö

Rasvaa takamus pyöräilyn (ja suihkun) jälkeen paksulla voiteella, joka kosteuttaa ihoa ja edistää hiertymien paranemista.

Ehkä sinua kiinnostaa...