Nainen hieroo jalkojaan
© iStock

5 palautumisvinkkiä jaloille

Tehotreenistä saa usein myös kipeät lihakset. Näillä neuvoilla voit lievittää särkyä.

tiistai 27. kesäkuuta 2017 teksti Mette Bundgaard ja Inge Eriksen

Näin ehkäiset lihaskipuja treenin jälkeen

1. Loppuverryttely 

Jo 5 minuutin loppu­verryttely auttaa vähentämään treenin jälkeistä lihaskipua.  

Lue ohjeet venyttelyyn ja hierontaan juoksulenkin jälkeen.

2. Jalat ylös

Nosta jalat ylös treenin jälkeen. Kun jalat ovat ylempänä kuin sydän, niihin pakkautunut veri lähtee kiertämään.

3. Lämpöä ja kompressiota 

Lämpö ja paine lievittävät treenikipua. Lämmitä kahta ohutta kosteaa pyyhettä mikroaalto­uunissa noin 1–2 minuuttia ja kiedo ne lämpiminä kipukohtiin. Poista kääreet, kun ne jäähtyvät. Lämmin kylpy tai sauna toimii myös.

4. Hieronta

Hiero kipeytyneitä lihaksia tennispallolla. Pallo joustaa ja hieroo hellävaraisesti sekä tehokkaasti. Eteerisiä öljyjä sisältävät hierontavoiteet tuntuvat mukavalta.

Putkirulla auttaa lievittämään lihaskireyksiä esimerkiksi reisissä.

5. Kävely

Kevyt liikunta, kuten reipas kävely, edistää lihasten paranemista ja lievittää kipua.

Mikä lihaksia kivistää

Lihasten rasittaminen aiheuttaa niihin mikro­skooppisia vaurioita. Vaurioitumisesta seuraa lievä tulehdustila, mikä tuntuu lihasten arkuutena. Kun vauriot paranevat, lihakset vahvistuvat.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee