Naisia kävelylenkillä
© iStock

Uusi tutkimus kertoo: 10 000 askelta päivässä ei ole tarpeeksi

Moni on tottunut pitämään 10 000 askelta tavoiteltavana määränä, mutta uuden tutkimuksen mukaan tehokkaimmin terveyttä hyödyttäisi 15 000 askelen päivittäinen kävely.

keskiviikko 19. huhtikuuta 2017 teksti Jesper Larsen

Liialliseen istumiseen ja liian vähäiseen liikuntaan liittyvien terveysriskien torjumiseksi on jo pitkään suositeltu noin 10 000 askeleen verran liikkumista päivittäin.

Uuden tutkimuksen mukaan tämä ei välttämättä riitä, vaan päivittäin askelia saisi kertyä jopa 15 000, jotta kävelystä saataisiin parhaat terveyshyödyt.

Kävelevät posteljoonit terveimpiä

Tutkimukseen osallistui 111 postin työntekijää Skotlannin Glasgow'ssa. Noin puolet osallistujista työskenteli toimistossa ja puolet postinjakajina.

Yli kolme tuntia ja vähintään 15 000 askelta päivittäin kävelleillä osallistujilla terveyshyödyt olivat kiistattomia verrattaessa istuma- ja jakelutyötä tekevien painoindeksiä, vyötärölihavuutta, veren sokeri- ja kolesteroliarvoja kuin verenpainettakin. Istuminen sen sijaan oli yhteydessä useisiin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin.

Onko kymppitonni liian vähän?

10 000 askelta saattaa siis olla alakanttiin, etenkin jos kävelyllä pyritään pitämään paino kurissa. Tästä on saatu viitteitä myös aiemmissa tutkimuksissa.

"Maaginen" luku 10 000 juontunee alunperin Japanista, jossa tuotiin vuoden 1964 olympialaisten yhteydessä markkinoille askelmittari, jonka nimi viittasi 10 000 askeleeseen.

Tavalliselle liikkujalle askelmittarit ja askelmääräsuositukset antavat osviittaa oman liikkumisen suunnitteluun ja mittaamiseen, mikä voi olla hyödyllistä etenkin liikuntaa aloitteleville. Jos liikuntaa ei ole harrastanut lainkaan, kaikki lisäliikkuminen on vain eduksi, ja 10 000 askelta voi olla vaikkapa tavoitteena kävelyharrastukseen totuttelevalla. Myöhemmin  rimaa voi nostaa ja kokeilla suurempienkin lukemien tavoittelua. Tärkeintä kuitenkin on, että liikuntaa ylipäänsä harrastaa mieluisalla ja omaan elämänrytmiin istuvalla tavalla.

Lähde: International Journal of Obesity 

Hanki Kari Traa -treenisetti yhdessä KUNTO PLUS -lehden kanssa erittäin hyvään hintaan. Lue lisää täältä

Ehkä sinua kiinnostaa...