Nainen kärsii revähtäneestä nivusesta
© iStock

Näin toivut nivusvammasta

Koska nivusvammojen oireet pahenevat pikkuhiljaa, nivusalueen vammat havaitaan usein vasta, kun ongelma on äitynyt pahaksi. Kun hoidat vaivaa oikein, kuntosi ei pääse romahtamaan, vaikka joudutkin tyytymään hetkeksi rauhalliseen liikuntaan.

tiistai 24. lokakuuta 2017 teksti Gorm Palmgren

Mikä on nivusvamma?

Näin vamma syntyy

Yksittäiset pikkuvammat syntyvät useimmiten puutteellisen lämmittelyn vuoksi, kun kylmillä lihaksilla tehdään äkkinäisiä spurtteja, hyppyjä tai potkuja. Vaiva on etenkin juoksijoiden, jalkapalloilijoiden, jääkiekkoilijoiden ja taistelulajiharrastajien vitsaus. Koska pikkuvammoja ehtii yleensä syntyä nivuseen monta, ennen kuin oireet alkavat tuntua, kipu voimistuu ja pahenee vähitellen. Tästä syystä hoidon aloittaminen saattaa venähtää pitkälle.

Mitä nivusessa tapahtuu

Yleensä nivusvamma koostuu useasta pienestä vauriosta, jotka yhdessä ärsyttävät kudoksia. Tämä aiheuttaa tulehdustilan, joka on erittäin kivulias ja tekee normaalista liikkumisesta vaikeaa. Vamma syntyy usein siten, että yksi tai useampi lantiolta nivusen kautta sisäreiteen kulkevista lihaksista venähtää tai revähtää joko osittain tai kokonaan. Vamma voi myös syntyä lihaksia ja häpyluuta yhdistävän jänteen ärtyessä. Yhtenä syynä saattaa lisäksi olla nivuskanavan repeämä.

Kipualue

Parhaassa tapauksessa nivusessa tuntuvan kivun havaitsee juostessa tai palloa potkaistessa. Vakavampaa on, jos ensi oireet jäävät huomiotta ja tavallinen treeni jatkuu mahdollisista pikkukivuista huolimatta. Lopulta jo pieni liike aiheuttaa kipua nivusessa, ja sisäreisi turpoaa ja alkaa aristaa voimakkaasti. Vuoteesta nousu vaikeutuu, ja jopa aivastaminen, yskiminen tai WC:ssä käynti alkavat sattua.

Tämän voit tehdä itse

Viilennä, päivät 1–3

Pidä kipukohta aluksi levossa. Viilennä sitä jää- tai kylmäpakkauksella 20 minuuttia kerrallaan 3 kertaa päivässä. Lievitä kipua ja tulehdusta tulehduskipulääkkeellä.

Lämmitä, päivät 4–7

Kun pahin kipu alkaa hellittää, vaihda kylmäkääreet lämpimiin hauteisiin ja kevyeen hierontaan. Tämä parantaa verenkiertoa ja lievittää edelleen myös kipua.

Venyttele, viikko 2

Tee venytyksiä, kun ne eivät enää aiheuta kipua. Istu lattialla jalkapohjat vastakkain ja polvet niin lähellä alustaa kuin pystyt, tai istu jalat suorina edessä ja levitä jalkoja niin leveään haara-asentoon kuin pystyt.

Kuntouta, viikot 2–8

Venyttelyn ohessa voit alkaa tehdä harjoitetta, jossa reisilihasta jännitetään 30 sekuntia kerrallaan. Asetu harjoitteen jälkeen selinmakuulle ja nosta jalat suorina ylös. Avaa jalkoja ja vie ne takaisin yhteen.

Näin voit treenata

Kun pahin kipu on hellittänyt mutta toipuminen on vielä kesken, kannattaa harrastaa lajia, joka pitää kuntoa yllä mahdollisimman hellävaraisesti.

Vesijuoksu

Liikkeet ovat juoksun kaltaisia ja vesi antaa hyvän vastuksen, mutta nivusalue kuormittuu erittäin vähän.

  • Vesijuoksu tekee hyvää: Vesi hieroo lihaksia, mikä edistää myös verenkiertoa ja tukee toipumista. Vesijuoksussa kehon paino ei kuormita jalkoja eikä vedessä juostessa tarvita kiertäviä liikkeitä.

  • Nivusalue ei kuormitu: Veden noste tekee kehosta miltei painottoman, jolloin myös nivusalueen lihakset kantavat vähemmän kuormaa kuin kovalla maalla juostaessa.

  • Treenaa näin: Juoksuvyön avulla pysyt aaltoilevassakin vedessä pystysuorassa asennossa. Nostele polvia korkealle ja liikuttele käsiä reippaasti, jotta saat sykkeen kohoamaan.
Nainen vesijuoksee
Puolen tunnin vesijuoksu kuluttaa noin 225 kilokaloria.

Saman verran energiaa kuluu 20 minuutin pituisella juoksulenkillä.

Rullaluistelu

Rullaluistelu nostaa sykettä mutta jättää nivusen rauhaan, koska lantio ei käänny.      

Venyttely ja verryttely on syytä tehdä myös ennen rullaluistelua.

Crosstrainer

Jos jätät mäkitoiminnon pois, nivusalueen lihakset eivät kuormitu kovin pahasti.

Näin saat crosstrainerista parhaan tehon irti.

Pyöräily

Pyöräillessä käytetään pääasiassa muita kuin nivusvammassa vaurioituneita lihaksia.

Pyöräily on mahvata liikuntamuoto.

Kävely

Vaikka syke ei nousekaan huimaksi, kävely hoitaa kuntoa nivusta rasittamatta.

Kävelyä ei kannata aliarvioida treenimuotona. Kerromme hyvät kävelyvinkit.

Juoksu

Juoksu kuormittaa helposti nivusalueen lihaksia ja jänteitä etenkin ulkona juostessa.

Tennis

Voimakkaat spurtit sekä äkkikäännökset ja -pysähdykset kuuluvat tennikseen. 

Jalkapallo

Harhautukset ja potkut kuormittavat nivusta, joten jätä jalkapalloilu sikseen. 

Lääketieteen keinot

Kuntoutusvaiheessa kannattaa pyytää fysioterapeutilta hyvien harjoitteiden ohjeita, sillä sopivimpien liikkeiden määrittelemiseksi on tiedettävä, mitkä reiden alueen lihakset tai jänteet ovat vahingoittuneet. Jos kivut jatkuvat eikä vamma tunnu paranevan itsestään, viimeinen parannuskeino on leikkaushoito. Useimmiten leikkauksessa keskitytään nivuskanavan avaamiseen ja sen rakenteen vahvistamiseen. Suunnilleen 90 prosenttia leikkauksista onnistuu.

Ehkä sinua kiinnostaa...