Nainen kyykkää
© iStock

Näin pidät kuntoa yllä ristisidevammasta toipuessasi

Polvivammoista tavallisimpia ovat ristisiteen repeämät, joista toipuminen voi viedä useitakin kuukausia. Toipumisaikana on kuitenkin tärkeää treenata muuta kehoa ja kuntouttaa polvea.

perjantai 7. heinäkuuta 2017 teksti Gorm Palmgren

Ristisidevammat

Näin vamma syntyy

Ristisidevamma voi syntyä kaikissa lajeissa, joissa polvi kiertyy. Ristisidevammat ovat yleisiä erityisesti palloilulajeissa, kuten jalkapallossa ja salibandyssa, joissa keho kääntyy paikallaan olevan jalan varassa. Eturistiside voi revetä niin rajusti, että se katkeaa kokonaan. Vain pieni osa ristisidevammoista kohdistuu takaristisiteeseen, jolloin syynä on yleensä äkillinen tapahtuma, kuten liikenneonnettomuus.

Mitä polvessa tapahtuu 

Polven nivelsiteisiin kuuluvat polvea etu- ja takasuunnassa tukevat etu- ja takaristiside. Eturistiside kulkee viistosti säären etuosasta reiden takaosaan ja takaristiside säären takaosasta etureiteen. Ristisidevammoissa nivelside repeää, mikä tekee polvesta epävakaan, kun sääri liukuu eteen ja pääsee kiertymään reiteen nähden.

Kipualue

Ristisiteen revetessä polvessa tuntuu yleensä äkillistä kipua ja epävakauden tunnetta. Revennyt ristiside vuotaa verta polven sisään, jolloin polvi turpoaa ja tuntuu kivuliaalta. Kipu ja turvotus voivat kestää useita päiviä tai jopa viikkoja. Yleensä kipu kuitenkin katoaa turvotuksen laskiessa. Polvi tuntuu silti edelleen epävakaalta, ja se voi tuntua pettävän alta, muljahtelevan tai lonksuvan.

Tämän voit tehdä itse

1. Kivut kuriin, päivät 1-2

Laita polveen side ja nosta jalka ylös. Ensimmäisten 3-6 tunnin aikana voit lievittää kipua ja turvotusta pitämällä polvessa kylmää kerran tunnissa 20 min kerrallaan.

2. Lihastreeni, päivät 3-14

Turvonnut polvi tarvitsee lepoa, joten kävele mahdollisimman vähän ja käytä kyynärsauvoja tai polvitukea. Treenaa reisi- ja pohjelihaksia jännittämällä niitä polvi ojennettuna kerran tunnissa 10 x 10 s.

3. Kuntoutus, viikot 3-12

Vahvista polvea ympäröiviä lihaksia niin, että polvi rasittuu mahdollisimman vähän. Nouse seisomaan varpaillesi, laskeudu kyykkyyn, pidä asento 2 s., laske kannat alas ja nouse ylös. Tee harjoite 10 kertaa päivässä.

4. Kuntoutus, 3-6 kk

Muiden kuin aktiiviurheilijoiden kohdalla polven leikkaushoidosta päätetään vasta tässä vaiheessa. Harrastajille leikkaus voi olla tarpeeton. Kuntouttavia harjoitteita on silti jatkettava vielä vähintään 6 kk.

Näin voit treenata

Polven kuntoutusjakson aikana voit ylläpitää kuntoasi lajeilla, jotka ovat polvelle lempeitä mutta joilla saat silti hien pintaan ja sykkeen korkealle.

Vapaauinti

Uintityyleistä krooli kuormittaa polvea kaikkein vähiten, joten sen voi aloittaa jo 2-4 viikon kuluttua vamman synnystä.

Rullahiihto

Kädet ja ylävartalo tekevät suurimman työn, joten rullahiihdon voi aloittaa noin 4 viikon kuluttua.

Pyöräily

Kuntopyörän selkään voi nousta 4-6 viikon jälkeen, mutta pidä vastus kevyenä. Polveen ei saa kohdistua lainkaan kiertoa.

Juoksu

Voit kokeilla lyhyttä juoksulenkkiä 2-3 kuukauden jälkeen, mutta lopeta juoksu, jos polvi turpoaa.

Palloilulajit

Kontaktit ja äkkijarrutukset kuormittavat polvea, joten kentille ei ole asiaa ainakaan 9 kuukauteen.

Sulkapallo

Äkkiliikkeet altistavat polven kierroille, joten sulkapalloa voi kokeilla noin vuoden jälkeen.

Laskettelu

Rinnettä alas tullessa polvet kuormittuvat ja kiertyvät runsaasti, joten seuraava talvi rinteessä jää varmuudella väliin.

Lääketieteen keinot

Noin puolet ristisidevamman saaneista päätyy leikkaukseen. Tähystysleikkauksen jälkeen pääsee yleensä samana päivänä kotiin. Leikkauksessa uusi ristiside tehdään ­muualta potilaan jalasta otetusta jännesiirrännäisestä, joka kiinnitetään polveen. Kyynärsauvoilla pääsee liikkumaan jo leikkausta seuraavana päivänä, mutta polven kuntoutusta on jatkettava kolmesta kuuteen kuukautta leikkauksen jälkeen.

Ehkä sinua kiinnostaa...