Nainen kärsii jäätyneestä olkapäästä
© iStock

Näin hoidat jäätynyttä olkapäätä

Kaikki kärsivät toisinaan hartiavaivoista, mutta onneksi vain harvalla vaiva kehittyy jäätyneeksi olkapääksi asti. Kivulias vaiva tietää takuuvarmaa treenitaukoa. Onneksi olkapää paranee kuntouttavilla harjoitteilla ja kärsivällisyydellä.

maanantai 9. lokakuuta 2017 teksti G. Palmgren

Mikä on jäätynyt olkapää?

Näin vamma syntyy

Jäätynyt olkapää saattaa syntyä jonkin tapaturman, kuten kaatumisen, seurauksena, mutta yleisempää on, että vamma syntyy ilman yhtä selvästi osoitettavaa syytä. Joidenkin lääketieteen asiantuntijoiden mukaa vaiva voi johtua myös siitä, että elimistön immuunijärjestelmä alkaa jostakin syystä hajottaa kudosta, tässä tapauksessa olkanivelen nivelkapselia. Naiset sairastuvat miehiä helpommin, ja riski kasvaa 40 ikävuoden jälkeen.

Mitä olkapäässä tapahtuu

Kaikki käsivarren liike lähtee olkanivelestä. Olkaluun ja ­lapaluun välistä olkaniveltä ympäröi sidekudoksesta koostuva nivelkapseli. Jäätyneeksi olkapääksi kutsutaan tilaa, jossa kapseli paksuuntuu ja kiristyy ja siihen syntyy tulehduksen kaltainen tila. Nivelkapselin sidekudos jäykistyy ja kapseliin syntyy ylimääräistä kudosta, mikä estää niveltä voitelevan nesteen syntymistä. Nivelen liikkuvuus heikkenee merkittävästi, ja vaiva aiheuttaa kovia kipuja.

Kipualue

Olkapäässä tuntuva kipu säteilee myös olkavarteen, ja se on pahimmillaan öisin, mikä haittaa yleensä myös unta. Ensimmäisten 2–6 kuukauden aikana kipu vieläpä pahenee, mutta sen jälkeen pahin on yleensä ohi ja kipu hellittää vähitellen. Olkapää jää kuitenkin jäykäksi sidekudoksen kasvaessa, ja sen liikerata pysyy vaillinaisena puolisen vuotta. Liikkuvuus palautuu entiselleen hitaasti.

Tämän voit tehdä itse

Käy lääkärissä, viikko 1

Jos epäilet potevasi jäätynyttä olkapäätä, varmista diagnoosi aina lääkärissä. Käsivartta ei saa lainkaan liikuttaa, ja kaikkea, mikä aiheuttaa kipua, on syytä välttää.

Kivut kuriin, kuukaudet 1–4

Olkapään kipua kannattaa lievittää tulehduskipulääkkeillä, ja käsi on syytä tukea hyvin sekä istuessa että maatessa. Kaikki yritykset liikuttaa ja käyttää olkapäätä tavalliseen tapaan saavat kivun vain yltymään.  

Kuntoutus, kuukaudet 5–10

Kun olkapäässä ei tunnu enää kipua, sille voi alkaa varovasti antaa passiivista liikuntaa. Kipeän puolen käsivartta voi esimerkiksi liikuttaa täysin rentona edestakaisin terveen puolen kädellä.

Kuntoutus, kuukaudet 10–18

Vammautunutta olkapäätä voi alkaa liikuttaa aktiivisesti, esimerkiksi heiluttelemalla käsivartta etu- tai sivusuuntaisin liikkein. Apuna voi käyttää kuminauhaa.

Näin voit treenata

Olkapään palautuminen treenikuntoon vie vähintään vuoden. Siksi on hyvä valita liikuntamuoto, joka säästää olkapäätä mutta ylläpitää kuntoa muilta osin.

Jooga

Hitaiden ja rauhallisten harjoitteiden ansiosta olkapää saa olla rauhassa tai sillä voi tehdä kuntouttavia, venyttäviä liikkeitä.

  • Jooga tekee hyvää: Jooga on hyvää toipumisajan liikuntaa, kunhan pitäydyt asanoissa, jotka ovat hellävaraisia olkapäälle. Jooga myös pitää muun kehon vetreänä.
  • Olkanivel saa liikkuvuutta: Kivun hellitettyä olkapään liikkuvuutta voi parantaa lehmänpääasennon (gomuchasana, kuvassa) avulla.
  • Treenaa näin: Valitse oikeat asanat ja niiden vaikeustaso olkapään toipumisen mukaan. Pyydä olkapäätä säästävät liikeohjeet joogaohjaajalta. Liikkeet eivät saa aiheuttaa kipua.

Täältä löydät hyviä ja hellävaraisia joogaohjeita.

Jäätyneestä olkapäästä kärsivä nainen joogaa
Tunnin joogaharjoitus kuluttaa noin 200 kcal.

Saman verran energiaa kuluu 20 minuutin spinningissä. 

© iStock

Kävely

Kun kädet saavat kävellessä heilahdella omalla painollaan, kävely tukee liikkuvuutta. 

Kävelyn terveysvaikutuksia ei kannata aliarvioida. Lue, mitkä viisi hyötyä kävely tuo takuuvarmasti mukanaan.

Kuntosali

Vältä liikkeitä, jotka kuormittavat olkapäitä. Keskity sen sijaan treenaamaan muita kehonosia.

Kokeile vaikka 15 minuutin treeniohjelmaa, joka keskittyy askelkyykkyihin.

Pyöräily

Voit treenata kuntopyörällä, jos annat polkiessasi käsien riippua rentoina sivuilla.

Juoksu

Juoksu kuormittaa olkapäätä, koska käsien liike saa myös olkanivelen liikkeeseen.

Uinti

Kaikki uintilajit kuormittavat voimakkaasti olkapäitä. Uimista kannattaa siis välttää.

Tennis ja sulkapallo

Mailalajit kannattaa täysin unohtaa, sillä ne kuormittavat aina molempia olkapäitä.

Lääketieteen keinot

Jos kipu yltyy alkuvaiheessa niin kovaksi, että tavalliset tulehduskipulääkkeet eivät sitä lievitä, lääkäri voi antaa niveleen kortikoidiruiskeen. Myöhemmin tulehduskipulääkkeet ja kylmähoidot auttavat kipuun parhaiten. Jäykkyysvaiheessa voimisteluohjeita ja neuvoja omatoimiseen harjoitteluun kannattaa pyytää fysioterapeutilta. Liiallinen fysioterapia saattaa kuitenkin pahentaa kipua. Paranemisvaiheessa aktiivisesta fysiotera­piasta on hyötyä, ja parhaimmillaan olkanivelen liikerata toipuu kokonaan ennalleen.

Ehkä sinua kiinnostaa...