Nainen pitelee ohimoitaan
© iStock

Miten toimia aivotärähdyksen jälkeen

Aivotärähdys on hyvin lievä, ohimenevä aivovamma, jonka yleisimpiä syitä ovat liikenneonnettomuudet ja kaatumis- tai putoamistapaturmat. Kerromme, mitä voit tehdä, jos aivotärähdys osuu omalle kohdallesi.

perjantai 8. joulukuuta 2017 teksti Gorm Palmgren

Mistä aivotärähdyksessä on kyse?

Näin vamma syntyy

Fyysinen aktiivisuus lisää aivotärähdyksen riskiä. Tietyissä urheilulajeissa riski on muita suurempi, ja erityisesti neljä tekijää kasvattaa sitä: kova vauhti, korkea pudotus, törmäys ja kova alusta. Naiset ovat miehiä alttiimpia aivotärähdykselle, koska naisten niskalihakset ovat miehiä heikommat. Aivotärähdyksen saanutta ei saa jättää yksin, ja seuraavana yönä hänet on syytä herättää pari kertaa.

Mitä päässä tapahtuu

Vaikka päähän kohdistunut isku ei aiheuttaisikaan murtumaa kalloon, iskun aikaansaama nopea liike venyttää ja puristaa aivoja. Tällöin hermosolut venyvät äärimmilleen ja niiden solukalvot vaurioituvat, mikä aiheuttaa aivosolujen toiminnan lamaantumisen. Tärähdyksen jälkeen aivojen energia menee aivojen tasapainon palauttamiseen. Toipumisaikana kannattaa siis välttää liiallista aivojen kuormittamista.

Kipualue

Aivotärähdyksen jälkeen voi esiintyä päänsärkyä, huimausta, pahoinvointia, väsymystä ja lievää, ohimenevää sekavuutta. On tärkeää selvittää, onko henkilö menettänyt tajuntansa, ja onko muistikatkos yli 10 minuuttia. Jos oireet ovat voimakkaita tai yleisvointi huono, on syytä hakeutua heti lääkäriin. Oireet voivat myös olla niin lieviä, että aivotärähdyksen tunnistaminen on vaikeaa. Oireet voivat jatkua jopa viikkoja tai kuukausia tärähdyksen jälkeen.

Tämän voit tehdä itse

Pysähdy hetkeksi

Tarkastele hetki omaa vointiasi. Jos sinulla on tasapaino-ongelmia tai olet ollut tajuttomana ja muistikatko on yli 10 minuuttia, mene lääkäriin. Muussa tapauk­sessa mene kotiin lepäämään.

Tunnit 0–24: älä jää yksin

Vältä fyysistä ja henkistä rasitusta. Jonkun on hyvä tarkistaa, että tiedät oman nimesi, ajan ja paikan. Potilaan vointi on hyvä tarkistaa myös pari kertaa yöllä. Mene lääkäriin, jos oireet pahenevat.

Päivät 1–7: lepuuta aivoja

Vältä edelleen fyysistä ja henkistä rasitusta. Ei siis töitä, pelejä tai kirjoittamista. Myöskään lukeminen, tv:n katselu tai netin käyttö eivät tee hyvää aivoille. Liialinen rasitus voi pidentää toipumisaikaa.

Päivät 8–21: takaisin arkeen

Kun oireet ovat poissa ja pystyt keskittymään ilman päänsärkyä, voit palata hiljalleen normaaliin arkeen. Ota silti rauhallisesti ja lopeta heti se, mitä olit tekemässä, jos päänsärky palaa. 

Näin voit treenata

Aloita aivotärähdyksen jälkeen kevyistä lajeista, joissa pää saa olla rauhassa eikä päähän kohdistuvien iskujen vaaraa ole. 

Kuntopyöräily

Istu vakaasti satulassa ja polje niin rauhallisesti, että syke nousee vain vähän.             

  • Kuntopyöräily sopii aivotärähdyksestä toipuvalle. Päätä ei tarvitse kääntää äkillisesti, ja pään voi pitää koko treenin ajan paikallaan mukavassa asennossa.
  • Vältä liikaa kuormitusta. On tärkeää olla ponnistelematta liikaa turhan pian. Kuntopyörän selässä pääsee itse valitsemaan rasituksen tason.
  • Treenaa näin: Aloita todella rauhallisesti, ja kun vointi paranee, lisää tempoa vähitellen.

Nainen polkee kuntopyörää
Puolen tunnin kuntopyöräily kuluttaa noin 125 kcal.

Energiankulutus on yhtä suuri kuin 10 minuutin reippaalla juoksulenkillä.

© iStock

Kävely

Aloita rauhallisesti ja lisää vauhtia vasta sitten, kun oireet ovat kokonaan hävinneet.

Katso viisi hyvää syytä lähteä kävelylenkille.

Uinti

Käytä vesijuoksuvyötä tai lautaa pitämään itsesi pinnalla, jotta voit edetä rauhallista vauhtia.

Uinti treenaa tehokkaasti koko kehoa – katso vinkit treeniohjelmiin täältä.

Jooga

Hyvä liikuntamuoto, mutta vältä vaativimpia asanoita ja pään ja niskan rasittamista.

Katso vinkit hellävaraisiin joogaharjoitteisiin täältä.

Juoksu

Pidä vauhti maltillisena ja juokse nurmella tai muulla pehmeällä alustalla. Vältä äkkiliikkeitä.

Jätä nämä väliin aivotärähdyksen jälkeen

Jumppa

Jos et malta pysyä poissa jumpalta, valitse rauhallinen tunti ja vältä hyppyjä, joissa tärähdykset säteilevät päähän asti.

Painonnosto

Äkilliset ponnistukset raskaiden painojen nostamiseksi ovat liian kuormittavia.

Palloilulajit

Syke kohoaa pallopeleissä liikaa, ja päähän kohdistuvan iskun riski on turhan suuri.

Lääketieen keinot

Lääkäri tarkistaa niskan kunnon ja varmistaa, ettei potilaalla ole välitöntä hoitoa vaativaa vammaa, kuten kallonmurtumaa tai kallonsisäistä verenvuotoa. Lääkäri voi myös arvioida, kuinka vakavasta aivotärähdyksestä on kyse ja kuinka pitkä toipumisaika on. Lääkärit harvoin määräävät kipulääkettä ensimmäisinä päivinä aivotärähdyksen jälkeen, koska se saattaa peittää todelliset oireet. Noin prosentissa tapauksista joudutaan turvautumaan leikkaushoitoon.  

Virkeänä ja terveenä läpi talven

Tahtooko treenimotivaatio hiipua, kun kelit kylmenevät ja päivät lyhenevät? Et ole ainoa. Liikunnan iloa ja motivaatiota voi kuitenkin herätellä monin konstein keskellä pimeintä talveakin. Kokosimme neljä parasta vinkkiämme treeni-innon ylläpitämiseen silloinkin, kun koleus ja pimeys koettelevat liikkujaa.

Voit myös hemmotella itseäsi kauniin naisellisella joogavaatesetillä, johon kuuluvat mukavan joustavat trikoot ja pehmeän tuntuinen ja kaunis joogapusero, jossa on avoin selkämys. Active Fitin tekninen joogavaatesetti istuu hyvin, ja vaatteiden leikkaus takaa liikkumavapauden asanassa kuin asanassa. Nyt saat setin ja 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä yhteishintaan 24,90 €.

Katso tarjous tästä 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...