Naisella on selkäkipuja
© iStock

Iskiasvaivat: 5 asiaa, joita voit kokeilla ennen särkylääkkeitä

Kärsitkö alaselän kivuista tai iskiashermon alueella esiintyvistä kivuista? Kokeile näitä viittä asiaa, ennen kuin yrität tukahduttaa vaivan kipulääkkeillä.

perjantai 27. lokakuuta 2017 teksti Julie Johannesen

Iskiasvaivat tai alaselän kivut voivat olla tuskallisia ja estää jopa tietyt arjen toimet. Jos tuntuu, etteivät särkylääkkeet auta tai haluat kokeilla muita hoitokeinoja, kokeile seuraavia konsteja vaivojen lievittämiseen.

Mistä iskiaskivut johtuvat?

Uni on tehokas parantaja

Yritä saada riittävästi unta myös silloin, kun iskiaskivut vaivaavat. Unen aikana lihakset rentoutuvat ja hermosto uusiutuu.

Kevyt jooga voi auttaa

Kevyt liikunta edistää toipumista mistä tahansa vaivasta. Vaikka venytykset voivat tuntua alkuun vaikeilta, yritä tehdä kevyitä ja helppoja jooga-asanoita, joissa liike kohdistuu selän alueelle. Varmistu kuitenkin siitä, ettei kevyt liikunta tee keholle hallaa, käy esimerkiksi lääkärin luona keskustelemassa asiasta. Jooga vahvistaa lihaksia, vilkastuttaa verenkiertoa ja lisää liikkuvuutta, joista kaikista on apua selkävaivojen hoidossa.

Kylmää iskiashermoon

Kylmähaude voi lievittää kipua ainakin hetkeksi, jos laitat sen suoraan kipeään kohtaan.

Lämpötilan vaihtelu saattaa tepsiä

Kylmähaudetta on vaikea saada täsmälleen iskiashermon kohdalle, joten siksi voit kokeilla lämpötilan vaihteluita. Laita siis hermoon ensin kylmää ja sitten lämmintä käyttämällä esimerkiksi lämpötyynyä tai menemällä kuumaan kylpyyn.

Kokeile myös yrttejä ja öljyjä

Monilla yrteillä ja öljyillä on tulehdusta ehkäiseviä ja lievittäviä vaikutuksia, joten niitä voi kokeilla myös iskiasvaivojen hoitoon. Kokeile iskiaskipuun esimerkiksi kurkumaa, kamomillaa, laventelia ja lakritsia. Näitä sisältäviä tuotteita saa mm. luontaistuotekaupoista.

Hakeudu lääkäriin, jos selkäkipu tai iskiaskipu on toistuvaa ja toistuu usein lyhyen ajan sisällä.

Ehkä sinua kiinnostaa...