Nainen juoksee asvaltilla

Oikea asenne voi auttaa urheiluvammasta toipumisessa.

© iStock

Asenne avuksi vammasta toipuvalle juoksijalle

Lenkkipoluille palaavan ei kannata kantaa turhaa huolta kivuista ja uusista vammoista.

maanantai 8. elokuuta 2016

Vihdoinkin! Jokainen vamman takia tauolle joutunut juoksija tietää, miten pitkä on lenkkipoluille paluuta odottavan aika. Kun tossut sitten pitkästä aikaa saa lopulta vetää jalkaan, voikin kropan sijaan pää hidastaa toipumista. 

Uusi tutkimus osoittaa, että kivuista ja niiden välttämisestä murehtiminen voi estää palaamasta normaaliin treeniohjelmaan ja näin viivyttää toipumista ja toisaalta myös pitkittää kipua. Toisin sanoen kivun pelkääminen voi olla vammoista toipuvalle haitallisempaa kuin itse kipu.

Asennemuutoksesta apua arkajalalle

Tutkimuksessa 35 urheilijaa vastasi aluksi kyselyyn, jossa arvioitiin heidän asenteitaan kivun kokemista kohtaan. Tämän jälkeen he suorittivat rankan treenin (viikon liikuntatauon jälkeen) ja arvioivat kivun tuntemuksiaan 24 ja 48 tunnin kuluttua harjoituksesta. Ne, jotka olivat kyselyssä ilmoittaneet olevansa eniten huolissaan mahdollisista kivun tuntemuksista, arvioivat myös todennäköisimmin treenin jälkeen kipunsa kovimmiksi. 

Toipilaan kannattaa siis suhtautua kipuun maalaisjärjellä. Turhia riskejä ei pidä ottaa, mutta ei myöskään arkailla liian pitkään mahdollisesta kivusta murehtiessa ja viivyttää näin turhaan toipumista.

Lähde: Elon University

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee