Nainen peittää tuskaisena korvat tyynyllä sängyssä
© iStock

Yksi pahimmista virheistä nukkumattia odotellessa

Mitä enemmän yrität, sitä todennäköisemmin epäonnistut.

tiistai 18. lokakuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Nukahtamisvaikeudet ovat monille tuttuja. Mitä pidempään ongelma jatkuu, sitä vaikeammalta kierteen katkaiseminen tuntuu

Lyhytaikaista unettomuutta ei kannata säikähtää – on varsin normaalia, että esimerksiksi stressaavassa elämäntilanteessa uni ei ota tullakseen. Pidemmän päälle unenpuutteella voi kuitenkin olla monia haitallisia seurauksia: esimerkiksi mieliala voi laskea ja paino puolestaan nousta. Myös keskittymiskyky kärsii, kun uni jää toistuvasti liian vähäiseksi.

Jos unenpuute tuntuu haittaavan elämää, kannattaa ongelmaan tarttua esimerkiksi lääkärin avulla. Kotikonstina kannattaa kokeilla muiden vinkkien lisäksi pientä ajattelutavan muutosta.

Luovuta, älä yliyritä

Nukahtamisvaikeudet voivat turhauttaa pahan kerran ja saada yrittämään nukahtamista entistä vimmaisemmin – lampaiden laskussa päästään jo kolminumeroisiin lukuihin ja hengittelyharjoitukset herättävät kumppaninkin. Väsymys painaa, mutta rentoutuminen ja rauhottuminen tuntuvat mahdottomalta.

Ongelma voi tällöin olla, että nukahtamista yritetään yksinkertaisesti liikaa. Kun mielessä takoo ajatus "on pakko saada unta, huomenna on aikainen herätys", unijukka karkaa todennäköisesti entistä kauemmas.

Jos tämä kuulostaa tutulta, voi raivokkaan pään tyynyyn painamisen sijaan olla kannattavampaa vain lakata yrittämästä ja koettaa hyväksyä, että tässä hetkessä uni ei nyt tule. Itsensä mollaamisen sijaan voi kokeilla sanoa itselleen, että seuraavasta päivästä selviää kyllä, vaikka uni jäisikin nyt vähemmälle. Sängystä ei ole edes pakko nousta, vaan lampaiden visioimisen sijaan voi ottaa mukavan asennon ja jäädä tarkkailemaan omien ajatusten kulkua – ja antaa niiden mennä menojaan. Tällainen mindfulnessista tuttu hyväksyvä, tietoinen läsnäolo voi olla avain univaikeuksien selättämiseen – kokeile ensi kerralla yömyssyn ja lammasseurannan sijaan.

Ehkä sinua kiinnostaa...