Nainen hymyilee unissaan
© iStock

Terveellisin nukkuma-asento

Heräätkö usein niska tai käsivarsi kipeänä? Syynä saattaa olla nukkuma-asentosi. Annamme vinkit rauhallisempiin öihin ja kivuttomampiin aamuihin.

keskiviikko 8. maaliskuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Nämä ovat parhaat nukkuma-asennot

Nukun parhaiten vatsallani, mutta herätessä niska on usein kipeä. Mikä auttaisi?

Vatsallaan nukkuminen voi helposti johtaa niskakipuihin, sillä silloin pää on kääntyneenä ääriasentoon. Samalla myös selkäranka on epäluonnollisessa asennossa, mikä voi aiheuttaa selkäkipuja. Ratkaisevaa on se, kuinka pitkään kerrallaan nukut samassa asennossa. Jos esimerkiksi nukahdat vatsallasi, mutta tiedät kääntyileväsi yön aikana, vatsallaan nukahtamisen ei pitäisi olla ongelma. Parasta olisi kuitenkin opetella nukkumaan selällään, koska silloin sekä pää, selkä että niska ovat neutraalissa asennossa. Myös kyljellään nukuttaessa selkäranka on luonnollisessa asennossa.

5 vinkkiä parempiin uniin

  • Käytä oikean­kokoista tyynyä, jotta niska ei joudu olemaan jännittyneenä.  
  • Pyri pitämään niska maatessa samassa asennossa kuin suorana seistessä.
  • Kokeile kiinnittää tyyny vatsalle, niin heräät, jos käännyt nukkuessasi vatsallesi. 
  • Vältä käsien viemistä pään yläpuolelle, sillä silloin hartioiden hermot joutuvat pinteeseen. 
  • Selkää voi rentouttaa laittamalla tyynyn polvitaipeiden alle. 

Hyviä unia!

Ehkä sinua kiinnostaa...