Nainen haukottelee silmät kiiinni
© iStock

Tästä tiedät, että univelkaa alkaa olla jo liikaa

Ajoittainen väsymys ja unensaantivaikeudet ovat normaaleja ilmiöitä arjen vaatimusten kanssa painiessa. Jatkuva univaje on kuitenkin suoranainen terveysriski, joka on syytä ottaa vakavasti.

maanantai 20. maaliskuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Tummat renkaat silmien alla ja nuutunut olo ovat selviä merkkejä siitä, että unet on jääneet liian vähäisiksi. Unen puute voi kuitenkin ilmetä ja haitata elämää monella muullakin tapaa - esimerkiksi alituinen makean himo voi juontua univajeesta.

Aikuisilla riittävä unen määrä on seitsemästä yhdeksään tuntia yössä. Monilla tämä kuitenkin jää vain haaveeksi etenkin arkipäivisin.

Uni kannattaisi ottaa vakavasti, sillä pitkään jatkuva univaje voi altistaa silmäpussien lisäksi ylipainolle ja masennukselle. Listasimme 11 merkkiä, jotka voivat kieliä liian vähiin jääneistä unista.

Univajeen hälytysmerkit

1. Jatkuva nälkä ja etenkin makeiden herkkujen ja nopeiden hiilareiden himo.

2. Keskittymisvaikeudet.

3. Vaikeudet tehdä päätöksiä.

4. Kaikki tekeminen tuntuu kestävän kauemmin - ikään kuin "kävisit hitaalla".

5. Havainnointikyvyn heikentyminen.

6. Hienomotoriikan heikentyminen.

7. Arkisetkin asiat, kuten portaiden nouseminen, vaativat erityisen tarkkaa keskittymistä.

8. Mielialan vaihtelut ja itkuherkkyys.

9. Toistuva sairastelu.

10. Ongelmat näön kanssa - silmienkin lihakset väsyvät.

11. Ihon epäpuhtaudet ja sameus.

Ehkä sinua kiinnostaa...