Pissaava nainen

Yölliset vessareissut ovat ikävä riesa.

© iStock

Suolan käytön rajoittaminen voi auttaa vähentämään yöllisiä vessareissuja

Jatkuvat yölliset pisureissut voivat häiritä nukkumista pahastikin. Suolan saantia vähentämällä voi uuden tutkimuksen mukaan saada myös hillittyä yöllistä vessarallia.

maanantai 5. kesäkuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Toistuvat yölliset vessakäynnit voivat helposti pilata yöunet. Monilla etenkin viidenkymmenen ohittaneilla luonto kutsuu vähintään kerran yössä, ja pahimmillaan yöpissalle heräily voi häiritä nukkumista niin, että seurauksena on jatkuvaa väsymystä, ärtyneisyyttä sekä jopa painon nousua ja stressiä.

Perusneuvo vaivaan on välttää etenkin virtsaneritystä lisääviä juomia ilta-aikaan sekä käydä vessassa ennen nukkumaanmenoa. Nyt on saatu viitteitä siitä, että myös suolan saanti voi vaikuttaa öiseen vessaralliin.

Yöllistä pissahätää voi aiheuttaa moni tekijä, mutta Nagasakin yliopiston tutkijoiden mukaan suolan saantia vähentämällä voi myös vähentää liiallista virtsaamisen tarvetta sekä yöllä että päivällä.

Ruokavaliomuutoksilla vessaralli hallintaan

Tutkimukseen osallistui 321 univaikeuksista kärsivää henkilöä, sekä miehiä että naisia, joita opastettiin vähentämään suolan saantiaan. Osallistujien suolan käyttöä seurattiin sitten 12 viikon ajan.

223 osallistujaa sai vähennettyä suolan saantiaan 10,7:stä grammasta 8: aan grammaan päivässä, ja heillä myös yölliset vessakäynnit vähenivät 2,3 kerrasta 1,4 kertaan yössä. Vessakäynnit vähenivät myös päiväsaikaan.

Lue vinkit suolankäytön vähentämiseen täältä!

Vastaavasti 98:lla osallistujalla, joilla tutkimuksen aikana suolan käyttö lisääntyi, myös yöllisiä vessakäyntejä kertyi vielä tavallistakin enemmän.

Tämä on ensimmäinen tutkimus, jossa selvitetään suolan saannin vaikutusta yölliseen virtsaamistarpeeseen, ja tutkijoiden mukaan lisää tutkimusta tarvitaan, sillä yölliset heräilyt ovat ongelma etenkin ikääntyville.

Lähde: Science Daily

Ehkä sinua kiinnostaa...