Pariskunta makaa sängyssä. Mies nukkuu, nainen on hereillä ja näyttää ärtyneeltä.
© Colourbox

Pistä kuorsaukselle stoppi

Kokeile neljää vinkkiä, joiden avulla voit saada paremmat yöunet.

perjantai 2. syyskuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Kuorsaus voi olla todella ärsyttävää! Joskus kuorsaaja tai kuorsaajan kumppani menettää sekä yöunensa että on ärtyisä vielä seuraavanakin päivänä.

Kuorsaus on yleinen pulma ja lisäksi aivan normaalia. Yleensä sille ei ole erityistä syytä mutta toisinaan tilanne voi olla vakavampi. Onneksi itsekin voi tehdä paljon keskeytymättömien yöunien varmistamiseksi.

Ehkä painat liikaa

Monet kuorsaajat ovat ylipainoisia – tai ainakin heillä on kehossaan liikaa rasvaa. Ylipainoisten ihmisten voi olla vaikea hengittää nukkuessaan, jolloin kuorsaus käynnistyy. Elintapojen muutos terveellisempään suuntaan auttaa todennäköisesti myös kuorsaukseen.

Juo riittävästi

Jos et juo päivän aikana riittävästi, kurkku on kuiva ja karhea vielä illallakin. Yritä juoda hieman vielä juuri ennen nukkumaanmenoa – kuorsaus häiritsee yöunta enemmän kuin yksi vessakäynti yössä.

Vältä jäätelöä ja kylmiä juomia

Kylmät ruoat ja juomat voivat kutittaa kurkkua. Jopa kahviin laitettu maitotilkka voi aiheuttaa kuorsausta, sillä maitotuotteet ja kylmät juomat edistävät liman muodostumista kurkkuun ja vaikuttavat myös kuorsaukseen ja siten yöuniin. Siispä jäätelö juuri ennen nukkumaanmenoa on huono idea!

Löydä hyvä nukkuma-asento

Parhaasta nukkuma-asennosta ollaan montaa mieltä. Tosiasia on kuitenkin se, että selällään tai mahallaan nukkuvilla on useammin taipumus kuorsata. Yritä siis nukkua kyljelläsi. Huomaat varmasti, että kuorsaaminen vähenee.

Ehkä sinua kiinnostaa...