Nainen juoksee polulla kohti auringonlaskua

Nuku hyvät yöunet iltatreenien jälkeen

Ilta ei ole paras aika päivästä harjoittelulle, sillä rasitus nostaa sykettä ja herättää stressihormonin tuotannon. Jos et ehdi treenata muulloin, näiden 7 vinkin avulla saat kehon rauhoittumaan.

torstai 1. syyskuuta 2016 teksti Inge Eriksen

Kaikille käy joskus niin, ettei päivän aikana jää aikaa harjoittelulle, joten treeni on tehtävä illalla viimeiseksi, jotta huono omatunto ei pääse iskemään. Mutta kun vihdoin kaadut sänkyyn, keho tuntuu käyvän ylikierroksilla. Stressihormonin tuotanto on vilkastunut myöhäisen treenin seurauksena, ja levoton olo estää nukahtamisen tehokkaasti.

Näin saat unta treenin jälkeen 

  1. Syö kevyesti heti kotiin saavuttuasi.
  2. Juo ennen nukkumaanmenoa vain vettä ‑ älä kahvia, teetä, limsaa tai energiajuomaa.
  3. Ota lämmin suihku tuntia ennen nukkumaanmenoa. Käytä laventeliöljyä tai muuta rauhoittavaa tuoksua suihkussa.
  4. Himmennä kodin valot jo ennen nukkumaanmenoa.
  5. Tuuleta makuuhuone viileäksi ja pimennä se verhoilla.
  6. Sulje televisio, tietokone, tabletti, älypuhelin ja muu elektroniikka ennen nukkumaanmenoa.
  7. Tee jooga- ja/tai meditaatioharjoituksia ennen nukkumaanmenoa.

Onko sinun vaikea nukahtaa? Täältä löydät syyt tavallisimpiin uniongelmiin

Ehkä sinua kiinnostaa...