Höyhensaarilla

Nukkumatin matkaan alle minuutissa?

Unettomuus on paitsi kiukuttavaa, myös pidempään jatkuessaan terveydelle haitallista. Jos unijukkaa ei kuulu, kokeile tätä kikkaa.

maanantai 13. kesäkuuta 2016 teksti Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Unettomuudella on pitkään jatkuessaan monia haitallisia vaikutuksia terveyteen. Unettomuusoireet on varsin yleisiä, ja niihin on monia syitä, kuten vääränlaiset ruokailutottumukset, tietokoneen ja mobiililaitteiden käyttö ennen nukkumaanmenoa sekä stressi. Esittelemme seuraavassa 4-7-8-menetelmän, jolla voi kokeilla rauhoittaa ja rentouttaa jännittynyttä kehoa ja mieltä, jos uni ei tahdo tulla.  

4-7-8-menetelmä

Vie aluksi kielenkärki etuhampaiden taakse ienrajaan. Hengitä sitten nenän kautta sisään neljän sekunnin ajan. Pidätä hengitystä seitsemän sekuntia ja hengitä sitten ulos suun kautta kahdeksan sekunnin ajan. Toista kolme kertaa. Pidä kielenkärki ienrajassa koko harjoituksen ajan. 

Hengitysharjoitusten avulla höyhensaarille

Etenkin silloin, kun unettomuuden taustalla on stressiä ja jännitystä, lihasten ja mielen rentouttamisesta esimerkiksi hengitysharjoitusten avulla on monille apua. 4-7-8-hengitysmenetelmä voi auttaa rauhoittamaan jännittynyttä mieltä, ja sitä voi kokeilla myös mielen tyynnyttämiseen päivän aikana, jos olo tuntuu jännittyneeltä tai stressaantuneelta. 

Kauniita unia!

Ehkä sinua kiinnostaa...