Vilustunut nainen sängyssä
© Colourbox

Näin nukut paremmin vilustuneena

Uni paras lääke on, mutta mikä neuvoksi, kun nuhanenänä on vaikea nukahtaa? Annamme kuusi vinkkiä hyviin yöuniin taudin kourissa.

tiistai 21. helmikuuta 2017 teksti Mette Bundgaard ja Inge Eriksen

Kuusi vinkkiä nuhanenän parempiin uniin

1. Kanakeittoa

Kanakeitto on amerikkalaisten tutkitusti toimiva perinnehoito flunssaan. Nauti iltaruuaksi.

2. Kuuma kylpy tai suihku

Lämmin höyry helpottaa oloa ja irrottaa limaa.

3. Yskänärsytykseen

Nauti brittiläistä kansanlääkettä hunaja-sitruunajuomaa (2 tl hunajaa ja puolen sitruunan mehu sekoitetaan kuumaan veteen.) Toimii todistetusti!

4. Inkivääristä immuunivastetta

Inkiväärishotti vahvistaa immuunipuolustusta ja helpottaa flunssaista oloa. Tujauksen voi lisätä sitruunajuomaan.

5. Mentoli­voidetta rintaan

Hiero mentoli-voidetta rintaan ja sipaise sitä nenän alle. Eteeriset öljyt helpottavat oloa ja avaavat tukkoista nenää. 

6. Pääpuoli ylös

Korkeat tyynyt tai koko vuoteen pääpuolen korottaminen panemalla vaikka pari paksua kirjaa sängyn jalkojen alle helpottavat hengittämistä ja auttavat nukkumaan paremmin. 

Ehkä sinua kiinnostaa...